Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het voltooid deelwoord van managen gemanaged of gemanaget? En waarom?

In 't fokschaap / 't kofschip zit de letter g niet, noch de op Engelse wijze uitgesproken g ("dzj"). Anderzijds zit er juist weel wel de ch in hetgeen men ook als g uitspreekt in fokschaap en kofschip.

10 jaar geleden
in: Taal
12.8K
Amadea
10 jaar geleden
Geregeld.
Computoon
10 jaar geleden
Dat soort voltooide deelwoorden moet je gewoon vermijden. (Eigenlijk moet je het werkwoord 'managen' in het geheel niet gebruiken. We hebben zoveel goede Nederlandse werkwoorden die, afhankelijk van de situatie, gebruikt kunnen worden: besturen, leiding geven, regelen e.d. Maar ja, de 'Engelse ziekte' heeft nogal toegeslagen in onze samenleving.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is gemanaged.

Werkwoorden van Engelse herkomst worden vervoegd zoals Nederlandse werkwoorden. De stam vormt ook hier de basisvorm voor de spelling, zij het dat die stam in sommige gevallen zoals in het Engels gespeld blijft en in andere gevallen aan de Nederlandse spelling wordt aangepast.

Het ezelsbruggetje dat ons doet luisteren naar de verleden tijd om de laatste letter van het voltooid deelwoord te bepalen, werkt ook voor Engelse werkwoorden.

Ik managede -> ik heb gemanaged.
(Lees meer...)
SimonV
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Duidelijk verhaal, goed onderbouwd!

Andere antwoorden (4)

Het is gemanaged.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gemanaged omdag je het hele werkwoord moet pakken dat is managen, dan haal je en eraf dan heb je manag en dan kijk je of de 'g' in T KoFTSCHiP zit, het zit er niet in dus word het gemanaged.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb alle reacties begrepen en ik volg natuurlijk graag wat woordenlijst.org en andere taaldeskundige websites zeggen. Maar natuurlijk ga ik ook mee in wat de eerste schrijver zegt: "dzj" klinkt in feite al "ch" (als in chocola). Als je goed luistert eindigt de klank met een "halve sis" ("manatshhhh"). Dus waarom niet "hij managete gisteren het team goed"?
Ik ben niet overtuigd van alle antwoorden die stellig pleiten voor -d/-de aan het eind
.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als 'hij managede' 't kofschip niet volgt, dan volgt ook 'gemanaged' 't kofschip niet.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding