Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is t varken en geen vark als t enkelvoud is?

Je schrijft bijvoorbeeld ook: ik zie een kip
Je schrijft dus niet: ik zie een kippen
Waarom schrijf je dan wel: ik zie een varken
En niet: ik zie een vark

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat begrijp ik maar bij alle andere dier is t zo dat als er -en achter staat dan is t meervoud maar alleen bij varken niet.
Bijvoorbeeld:
Kippen, paarden, honden en ga zo maar door.
Ik vind t raar dat dat zo in onze taal staat.
Het zou moeten zijn: 1 vark en 2 varken.
Je zegt ook niet 1 honden en 2 hondens

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De EN in varkEN heeft geen betrekking op het meervoud, maar is een verbastering van het verkleiningsachtervoegsel *īna.

Dit kom je vooral bij dieren tegen, bijvoorbeeld: veulEN, kuikEN, varkEN

Dus eigenlijk is varkentje pas een vreemd woord met twee keer een verkleiningsachtervoegsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een goed antwoord. Maar toch als je nog verder gaat denken klopt t nog niet helemaal want de dieren die je net opnoemde dat zijn jongere of kleinere versie van het volwassen dier. En de kleinere versie van een varken is een biggetje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk moet varken interpreteren als de aardige (dus een verkeinwoordje) variant van een wild zwijn of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taal is vaak onlogisch: ik zag laatst een meisJE van 1.80 meter, dat gebouwd was als een kleerkast en me waarschijnlijk alle hoeken van de kamer kan laten zien.
Of, in Artis, bij de olifanten: "Kijk, dat is het manneTJE".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zou ook kunnen ja.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing