Waar slaat het voorvoegsel homo op bij homo sapiens of homo erectus?

Bij homoseksueel en homogeen snap ik het, bij bovenstaande voorbeelden niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
11K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/noemen-homo-homo.3435

Het beste antwoord

homo = mens

Toegevoegd na 2 minuten:
Homo is Latijn
Bij homegeen en homoseksueel is "homo" afgeleid ven het Griekse "homos", dat betekent "hetzelfde".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als homo mens is, wat is een hetero dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heteros = anders. Ook grieks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minkukel onbenul is ook nog wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Relax, het is maar een minnaar. ;) Van mij in ieder geval een plus, want wat je zegt klopt als een bus.
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem ; het een is Grieks, het ander latijn. Volledig juist antwoord dus - voor een onderwerp dat veel verwarring oproept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus homo's zijn mensen en heteros zijn anders, maar hoe anders?
Ik dacht altijd dat ik een normaal mens was.
Ik ben in ieder geval geen mens!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik ben in ieder geval geen mens!!!!"...? Wie typt dit dan? De kanariepiet? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DokterEric, ik denk wel dat je een homo bent, al zeg je zelf van niet. Of je homofiel ben of heterofiel, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een + natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DokterEric, probeer je nu de slimmerik uit te hangen, of heb je niet goed gelezen, of ben je gewoon niet zo slim? Er wordt uitgelegd dat homo afgeleid kan zijn van het griekse homos, wat hetzelfde betekent. Oftewel: een homofiel valt op het zelfde geslacht. Homo in het woordje homo sapiens komt van het LATIJNse woord homo af, wat mens betekent. Homo sapiens is een soort aanduiding die zoveel betekent als "wetende mens", vanwege de intelligentie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, klopt maar zulke suggesties worden door de heren/dames moderatoren meestal niet toegestaan ;)

Andere antwoorden (2)

homo betekent mens.
homo sapiens, de verstandige mens.
en homo erectus, de rechtopgaande mens.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als homo mens betekent, wat is een hetero dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DokterEric, je hebt 'homo' dat 'mens' betekent; je hebt 'homo' als afkorting van 'homofiel' en je hebt 'hetero' als afkorting van 'heterofiel'. Snap je het nou eindelijk? Jij gebruikt de term 'homo' voor twee verschillende zaken, en door elkaar.
De Mens of (wetenschappelijke naam) Homo sapiens (Latijn: verstandige of wijze mens) is een tweevoetige primatensoort uit de familie Hominidae.

Homo erectus (Latijn voor 'rechtopgaande mens') is een uitgestorven mensensoort die van 1,9 miljoen tot 400.000 jaar geleden leefde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ik er even aan toe wil voegen is dat het allebei soorten zijn binnen het geslacht Homo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok ik denk dat ik het begrijp op 1 term na.
namelijk de Homo fiel.
is die ook verstandig of loopt die gebukt of recht op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Homo fiel loopt rechts, maar is wel vaak in bukstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, conclusie de Homo Fiel is dus niet verstandig, want is vaak in bukstand en dat kan risicos opleveren waneer andere Homo Fiels soortgenoten helkaar in die positie zien staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juisten! :D