Wat betekend hoe kan het dat schijn bedriegt, schijn niet liegt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.2K

Antwoorden (1)

De zin klopt niet helemaal. Tenminste, als het gaat om de songtekst van "Vanaf nu" van Zwart licht. Daar staat in: 'Hoe kan het dat schijn bedriegt als schijn niet liegt'.
De hiphopgroep heet zo omdat ze duistere zaken in een goed daglicht willen plaatsen. Ze gebruiken veel taalkundige spitsvondigheden en doen aan zelfreflectie.

Het lied gaat over vrijheid van meningsuiting. Meer informatie kan ik er niet over vinden, dus dan maar even kijken naar de verdere tekst:
"Ik breng Amsterdam in een ander daglicht. Hoe kan het dat schijn bedriegt als schijn niet liegt. Het zijn schijnbare[n] noch kwetsbare[n] die de lijn zien die een teken van bedrog is. De waarheid spreekt vanaf nu".

Schijn bedriegt: je moet niet afgaan op hoe mensen en dingen er aan de buitenkant uitzien, want de binnenkant zou wel eens heel anders kunnen zijn.
Zet je iets in de schijnwerpers, dan is er volop belangstelling voor. Als het zo goed te zien is, hoe kan het dan niet waar zijn?
Amadea