Wat voor boeken las Nelson Mandela eigenlijk?

Misschien een beetje een rare, vage vraag.. Maar wat voor (soort) boeken las Nelson Mandela eigenlijk? Hij las natuurlijk erg veel, vooral toen hij in de gevangenis zat. Maar wat voor soort?

En dan heb ik niet graag antwoorden als: Boeken over apartheid. Maar meer specifiek. Literatuur/titels/schrijvers etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Amadea
10 jaar geleden
Schrijf een brief aan zijn weduwe om het het haar te vragen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles waarmee je machthebber of despoot kunt worden

Antwoorden (1)

Mandela las onder meer "Het dagboek van Anne Frank" in de gevangenis.

"Nelson Mandela las het dagboek met zijn medegevangenen op Robbeneiland tot het uit elkaar viel. Om het te behouden, schreven ze het in schriftjes over." staat te lezen op deze website http://www.groene.nl/artikel/anne-van-amsterdam

Zie ook: http://www.netwijs.nl/asp/invado.asp?t=10&var=957&m=31838

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder las hij de Max Havelaar van Multatuli.

"Nelson Mandela las de Max Havelaar tijdens zijn gevangenschap op het Robbeneiland." staat te lezen op deze website: www.kwakzalverij.nl/view/DownloadFile.php?iPkDownloadId=482‎

Toegevoegd na 14 minuten:
Kijk ook eens op deze site "Boeken voor Mandela": http://www.google.com/culturalinstitute/exhibit/books-for-mandela/gRmHPulN

Daar staan boeken die in ieder geval als geschenk aan hem zijn gegeven. Of hij ze allemaal gelezen heeft, is natuurlijk de vraag...

Toegevoegd na 29 minuten:
Op die site is onder meer te lezen:

"Nelson Mandela is grote liefhebber van lezen. Al op school las hij over een groot aantal onderwerpen en tijdens de strijd tegen de apartheid, vooral toen hij het bevrijdingsleger probeerde op te richten, verslond hij alle boeken die hij kon vinden over gewapende conflicten over de hele wereld. In de gevangenis las hij ieder boek dat hij kon bemachtigen. Naast een groot lezer was hij een geweldig strateeg (...)"

"Een van de boeken die Nelson Mandela in de gevangenis las, was de biografie van premier John Vorster, een van de apartheidsleiders." en "Hij verafschuwde waar Vorster voor stond als premier van Zuid-Afrika van 1966 tot 1978 (...)"

"In de gevangenis bestudeerde Nelson Mandela de taal van de onderdrukker, Afrikaans. Hij bestudeerde tevens de geschiedenis van de Afrikaner en de geschiedenis van hun strijd tegen de Britten. Hij las boeken van enkele Afrikaanse schrijvers in het Afrikaans en vond deze boeken erg interessant. Een van de auteurs bij wie hij inspiratie vond, was een van de meest vooraanstaande schrijvers in Zuid-Afrika, CJ Langenhoven, die tevens het nationale volkslied 'Die Stem van Suid-Afrika' schreef. Langenhoven was een lid van het parlement dat eraan werkte om het Afrikaans te laten erkennen als officiële taal van Zuid-Afrika. Toen Nelson Mandela in de gevangenis zat, waren alleen het Engels en het Afrikaans officiële talen. Toen hij president werd, voegde hij negen officiële talen toe."
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+