Ik schrijf een advies voor een bedrijf en gebruik heel vaak 'moet', wat is het alternatief?

Ik ben een advies aan het schrijven voor een bedrijf, alleen het staat me tegen dat er zo vaak 'moet' in het advies staat. Is dit een bijbehorend verschijnsel van het schrijven van een advies? Vb. Een bedrijf moet .. Het bedrijf moet dit .. Het bedrijf moet zo..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moeten klinkt dwingend en sommigen hebben de neiging bij "moeten" dwars te gaan liggen.
Inplaats van "het bedrijf moet...." zou je het kunnen vervangen door "Als het bedrijf eens...." of "Als men dit... als men dat.... Met het woordje "als" als voorzetsel kan je meestal "moet(en)" weglaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fader! Precies, dat vond ik dus ook al, het klinkt helemaal niet prettig. Ok, bedankt voor de goede tip!

Het beste antwoord

Je kunt het vervangen door bijvoorbeeld:
Aanbevelen
Aanprijzen
Aanraden
Adviseren
Kunnen

Daarmee maak je dan zinnen als bijvoorbeeld:

Het is aan te bevelen dat...
Het advies is...
Voor een betere dienstverlening is het aan te raden dat...
Het bedrijf kan dit bereiken door...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide antwoorden erg goed, bedankt daarvoor. MOET de beste kiezen dus bij deze.

Andere antwoorden (1)

Het bedrijf dient...
Om dit en dat te ... is het noodzakelijk dat het bedrijf...

Toegevoegd na 6 minuten:
Verdere alternatieve werkwoorden zijn: behoren, vereisen, en vergen/

Toegevoegd na 6 minuten:
vergen/ = vergen.
Amadea