Waar komt de figuurlijke slijmjurk vandaan?

De letterlijke slijmjurk schijnt ook te bestaan, Lady GaGa heeft er één, maar dit bracht me wel op de vraag waar het figuurlijke slijm jurk vandaan komt, het slijmen snap ik wel maar waarom een jurk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slijmjurk hangt in de fictieve kledingkast, naast de grapjas en de lolbroek :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tussen de kleren van de keizer;-)

Het beste antwoord

Hier dus:
De Coster (2007), Groot scheldwoordenboek
slijmjurk: vleier; mooiprater; vervelende vent. Het woord werd ontleend aan de soldatentaal. Mogelijk is dit de reden waarom het bij voorkeur op mannen slaat, al kan het ook zijn dat een typisch vrouwelijke eigenschap (althans in de visie van mannen), nl. het zeuren, hier benadrukt wordt door het kiezen van een vrouwelijk kledingstuk. Het woord suggereert dan ook dat we te maken hebben met een onmannelijke man. Vgl. verder nog het Duitse scheldwoord Schleimi. In de betekenis van ‘kwezelaar’ o.a. bij Maurits Dekker (Amsterdam bij gaslicht, 1949).