Is Nederland nog steeds meervoud?

Mijn vriend beweert dat Nederland in het duits Die Niederlande is omdat Nederland meervoud is. Maar er is toch maar een Nederland? En hoe zit dat met Holland? Want jezegt in het duits wel Holland en geen Hollanden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Het beste antwoord

In het Nederlands is "Nederland" een enkelvoudig woord. Wel is de officiële naam van het land "Het Koninkrijk der Nederlanden", waar het weer wel meervoud is.

De meervoudelijke naam, Nederlanden, werd veel gebruikt door de geschiedenis heen, en is dus in het verleden ook zo overgenomen door vele andere landen, waaronder Duitsland. In het Engels en Frans, bijvoorbeeld, wordt er ook in het meervoud naar ons land verwezen: the Netherlands, les Pays-Bas. Dus het is eigenlijk niet verrassend dat Duitsland dat ook doet.

Wij kunnen niet van andere landen verwachten dat zij hun taal gaan veranderen omdat wij nu de voorkeur aan het enkelvoudige Nederland geven i.p.v. het in de geschiedenis vaker gebruikte Nederlanden, en daarom is in vele andere landen de naam van ons land nog steeds meervoudelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bijna vergeten: Holland was enkelvoudig en is dus ook als enkelvoud overgenomen door onze buurlanden. Ook is een van Holland afgeleidde naam de officiële benaming voor ons land in sommige delen van de wereld, bv. in Japan, China en Indonesië (Oranda, Helan, Belanda)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

'Die Niederlande' is meervoud en staat voor 'De Nederlanden'. Het heeft te maken met de nog meer officiële (voor ons eigenlijk wat ouderwets aandoende) manier van spreken die men in Duitsland hanteert.

Er is zeker maar één Nederland. Waarom het ook 'de Nederlanden' kan zijn, wordt duidelijker als je de term 'de lage landen' neemt. Het is dus een verzamelnaam voor een gebied met laaggelegen land. In het Frans is het 'les Pays-Bas', letterlijk: de landen laag.

Holland is een andere benaming voor Nederland, maar eigenlijk niet correct, omdat deze alleen op één gewest / streek duidt binnen Nederland. Er zijn dus niet meer 'Hollanden', hoewel: Zuid- en Noord-Holland, dat zijn er twee. ;)

Buitenlanders kennen onze provincies doorgaans echter niet en vandaar dat er vaak 'Holland' gemaakt wordt van Nederland.

In het Engels is Nederland overigens eigenlijk ook meervoud: the Netherlands. Officieel taalgebruik in het Engels is echter, heerlijk eigenwijs en onlogisch, om een enkelvoudig werkwoord te gebruiken. Alle andere omliggende landen gebruiken dus wel een meervoudswerkwoord: Les Pays-Bas sont, die Niederlande sind, de Nederlanden zijn...