Weekend of weekeinde?

Het Nederlands kent wel meer Engelse woorden die geheel in de taal zijn geintegreerd zoals computer. Weekend is ook zo'n woord dat iedereen kent en gebruikt. We zeggen bijvoorbeeld altijd prettig weekend en niet weekeinde. Weermannen en -vrouwen gebruiken toch altijd nog het woord weekeinde. Het is eigenlijk alleen daar dat ik het nog hoor. Is dat woord (weekeinde) nog van deze tijd en zouden de weervoorspellers ook niet beter weekend moeten gebruiken? Mijn vraag: wanneer gebruik je weekeinde, wanneer weekend en waarom maken we dat onderscheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij week einde denk ik altijd aan iets wat een slap uiteindje heeft ;-)
(Stokbrood dat in de soep is gedoopt)

Het beste antwoord

Weekeinde is ouderwets en daarmee formeler. De klank van weekend is veel sneller, en dus makkelijker in gebruik. De gemakzucht speelt ook een rol. Voorbeeld; "Morgen" ipv voluit "goedemorgen" wordt zeer zeker veel gebruikt.

Tv en radio heeft een snelle invloed op de spraak op de bevolking, er zijn veel bekende nederlanders of via reclame, die dan wat zeggen op tv, (en meestal is het een vergissing in de uitspraak), en dat wordt zo dan overgenomen, als grap bv; "Goeiemoggel" ipv. "Goedemorgen", jaren 50 en 60 was het nog allemaal formeler qua uitspraak op tv, en het volk kon ook wat deftiger spreken, aan de ander kant niet iedereen had weer televisie, wie wel, de rijke, aristocraten, hoge piefen etc. Omdat in de loop der jaren decennia's tv's in veelvuldig-er gebruikt werd ging het belang om kijkcijfers ook groeien, (komt door de komst van commerciele televisie, maar daar ga ik niet dieper op in.) Destijds zijn steeds meer woorden in de uitspraak gaan verbasteren en derhalve wordt de spelling ook veranderd. We lenen ook veel engelse woorden, maar er is veel zakelijk verkeer in de wereld, mede de wereldhandel heeft woorden aan elkaar ontleend, om elkaar te begrijpen. Apartheid is echt een Nederlands woord o.a die geen andere taal van zichzelf had.

Helaas, mag iedereen dat voor zichzelf uitmaken, omdat die zelf verantwoordelijk is, dat diegene verstaanbaar is voor anderen, en het ook zo begrijpbaar laat, het is nou eenmaal een gemakzucht, dus het gebruik van weekeinde of weekend is geheel individueel bepaalbaar. Het heeft tenslotte dezelfde betekenis. Aan de ander hand, kan je anderen het laten gebruiken door het lang genoeg te herhalen, als niemand dat doet, zullen we op elkaar lijken qua uitspraak.

Persoonlijk heb ik ook zo'n mijn bedenkingen over taalgebruik; Bv.: ik zeg liever gij ipv jij, maar ik let weleens heel goed op hoe dat toch kan verschillen per persoon, wat het voor diegene betekent. De herkenning van de intonatie is ook een groot voordeel. En met taalgebruik kan je ook zeer zeker een voordeel halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
"Goeiemoggel" is juist weer een grap op het slechte taalgebruik in sms'jes. maar dat terzijde. Als je hier (randstad) gij zou zeggen zou iedereen je raar aankijken, dat is volgens mij meer streekgebonden (of je moet uit België komen). Ik zou dus niet alleen naar de soort persoon kijken maar vooral ook waar hij vandaan komt voordat je het gebruikt. Gebruik je eigenlijk ook nog weer "u" als nog nettere vorm of voldoet "gij"dan ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zo opgevoed om netjes 'uw' te zeggen, maar dan heb ik ook het begrip respect in me hoofd, als ik zo wil overkomen. 'Gij' gebruik ik meer in de vorm, om het weer terug te brengen in het taalgebruik. Vindt het geen goede vervanger voor uw, wat je zegt het klinkt netter. Dus ik zou 'gij' zeggen tegen mensen die ik al een tijd ken, immers zij moeten weten dat ik weleens een ander woord uit probeer. Ik zie het als een verfrissend en uitdagende manier om gesprekstof te doen opwaaien. Bij vreemde zou ik het niet zo gauw doen, ik weet niet van te voren hoe dat overkomt, want wat je zegt is wel waar, in de randstad zullen ze je raar aankijken, ik woon daar zelf namelijk. Trouwens, ik irriteer me wel dat de Belgen of Brabanders het uitspreken als 'Ge'. Ik spreek het echt uit als 'Gij', maar ja wil niet opscheppen ;), maar Haarlem waar ik woon, daar spreken ze abn. Als je verders begrijpt wat ik daarmee bedoel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commentaar aan Contignenter: U stelt "In Haarlem spreekt men ABN". Wellicht bedoelt u "daar sprak men ABN beter", want ook de uitspraak van het Haarlems is sinds het ontstaan van uw stelling aanmerkelijk veranderd en inmiddels lijkt tegenwoordig veel op het "boeren-Amsterdams" ( een milde vorm van het Amsterdams) van Noord-Holland. Verder kun je het bezittelijk vnmw "uw" niet vertalen met het pers vnmw "gij". Ook "ik irriteer me" komt me ook voor als niet goed Nederlands, probeer "het irriteert me" eens.
Overigens mag ik de vorm "gij" bij een bezoek aan Vlaanderen graag gebruiken (gaat na een paar dagen vanzelf), het is minder wijzend van het dikwijls wat agressief overkomende "jij" en weer wat minder afstandelijk dan "u". Laten we het een een zachte jij-vorm noemen, waardoor misschien niet eens te vertalen met jij of u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooi uitgebreid antwoord hebt gij gegeven!

Andere antwoorden (2)

In dit geval is weekend niet uit het Engels komen overwaaien. "End" is gewoon een goed Nederlands woord. Beide betekenen hetzelfde en het ene is niet formeler dan het ander, alhoewel dat wellicht qua gevoel anders ligt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De uitspraak van weekend wordt vaak op zijn Engels gedaan, maar dat is onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan iemand dit verhaal bevestigen, of heb je hier een bron van? Weekend op zijn Nederlands heb ik nog nooit gehoord. Deze bron zegt ook dat het "wiekend" is qua uitspraak. http://nl.wiktionary.org/wiki/weekend
Je geeft het zelf reeds aan. Weekeinde wordt bijna niet meer gebruikt en is verdrongen door het uit het Engels afkomstige "weekend". Het mag echter beide.