Wat is het verschil tussen generalisatie en het hebben van vooroordelen?

Rieneke1
10 jaar geleden
in: Taal
10.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ :)

Het beste antwoord

Generaliseren is het projecteren van een bepaalde eigenschap op een hele groep, terwijl je die eigenschap slechts bij enkelen uit die groep kunt aantonen. Die enkelen zijn dan wel persoonlijk gekend.

Vooroordelen zijn meningen over een bepaalde groep mensen die je helemaal niet kent. Maar omdat zij op een of andere wijze in verband staan met sommigen die om iets negatiefs berucht zijn geworden wordt gegeneraliseerd dat zij daarom ook dat negatieve bij zich zullen dragen.

Vooroordelen hebben is dus wel een vorm van generalisatie, maar generaliseren is niet hetzelfde als vooroordelen hebben.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook een vooroordeel hebben over mensen die je kent (dus één persoon), maar er wijselijk over zwijgt tegenover die persoon. Nooit van roddelen gehoord? Dit heeft vaak een achtergrond wegens een vooroordeel betreffende diegene waarover men roddelt.
Amadea
10 jaar geleden
Aangezien het in de vraag gaat om het verschil tussen generaliseren en het hebben van vooroordelen gaat het in mijn antwoord niet om een persoonlijk vooroordeel dat iemand jegens een ander kan hebben. Dat is een andere invalshoek. Waarom zou ik nooit van roddelen gehoord hebben?
Zelfs bij een sollicitatie kan jouw brief door een vooroordeel al terzijde gelegd worden...
Reddie
10 jaar geleden
Goed verwoord. plus

Andere antwoorden (1)

Generalisering is een synoniem van veralgemening. Generalisering of veralgemenen gaat meestal over een hele groep.
Vooroordeel is een ongegronde mening die vaak gebaseerd is op een stereotype beeld. Een (negatieve) eigenschap wordt bij voorbaat toegekend aan alle mensen van een bepaalde groep, een mening wat niet gebaseerd is op een feit. Een vooroordeel heeft vaak betrekking op één persoon,

Toegevoegd na 4 minuten:
Betekenis van generalisering: `uit een bijzonder geval een algemene conclusie afleiden; alles over dezelfde kam scheren; ongenuanceerd denken. Een hele groep ,stigmatiseren op basis van daden van een paar personen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Moeilijk, ook vooroordelen gelden vaak een groep.
evenzogoed dank en plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, maar heel wat mensen hebben vooroordelen over vaak één persoon en dan weer een vooroordeel over een ander persoon. Zo hebben de meeste mensen verschillende vooroordelen over verschillende personen. Generaliseren gaat meer over groepen, je gebruikt dat woord niet als je het over één persoon hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus + @fader, mooi antwoord, maar ik blijf problemen houden met vooroordeel en op grond van ervaring.