Wat is de juiste volgorde om de Nederlandse grammatica te bestuderen?

wat zijn de verschillende niveaus?

Op internet en YouTube zijn er wel uitleg van de Nederlandse zinsontleding maar je kan niet van de hak op de tak onderwerpen bestuderen.

dus de vraag is wat is de juiste stappenplan om het Nederlandse zinsontleding te bestuderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (1)

Aan leerlingen op Nederlandse scholen wordt van het zinsontleden en woordbenoemen steeds een nieuw onderdeel geleerd.
Bij zinsontleden wordt op de basisschool al begonnen met het herkennen van de persoonsvorm en het onderwerp. Later komen daar alle andere onderdelen een voor een bij.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met het boekje: Op nieuw niveau - grammaticaboek. Daarin worden woordbenoemen en zinsontleden afzonderlijk van elkaar uitgelegd en wordt er steeds een apart onderdeel gebruikt voor elk nieuw te leren stuk. En bij elk nieuwe onderdeel staan ook oefeningen om de net opgedane kennis in praktijk te brengen.

Tweedehands is het boek het goedkoopst te krijgen: http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid_zoeken.php?schrijver=&titel=op+nieuw+niveau+grammaticaboek&tweedehands=1&nieuw=1&overig=
Maar nieuw kan ook, bijvoorbeeld hier: http://www.vandijk.nl/webshop/p/nieuw-niveau-grammaticaboek-9789006100501

Succes met het leren van de Nederlandse grammatica!