Waarom noem je een man die een bepaalde klus voor je doet een manneTJE?

bijvoorbeeld: "Straks komt er een mannetje voor de kachel"

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lijkt mij vergelijkbaar met als men het heeft over "het vrouwtje" dat thuis zit te wachten met het eten. Of "Even het vrouwtje bellen dat de vergadering uitloopt". Is eigenlijk denigrerend, al gaat het vaak onbewust en is het niet zo bedoeld. Maar het komt wél zo aan! Ik zal het in ieder geval niet meer zeggen. Vanaf nu komt er "iemand om de ketel na te kijken". Dat is zo wie zo beter, want misschien komt er wel een vrouw :-)

Dit is populair taalgebruik. In het woord zit bovendien het machtsverschil verscholen, waarmee de gebruiker aangeeft, dat hij de opdrachtgever is en het mannetje de werknemer.

ik gebruik het eigenlijk alleen als het om een "beun"gaat

als je iets niet zelf doet noem je zo iemand mannetje daar heb ik mijn mannetjes voor Toegevoegd na 58 seconden: Dikke van Dale klusjesman context daar heb ik mijn mannetjes voor dat doe ik niet zelf

Waarschijnlijk heeft dat te maken met de ingebeelde 'plaats' van de opdrachtgever binnen de hiërarchie. Voor werkzaamheden beneden het niveau heeft hij/zij ‘mannetjes’…

Dat is misschien iets internationaals. In India hebben ze het over een "wallah". Riksja-wallah, thee-wallah, was-wallah, wc-ton-ophaal-wallah, etc. Toegevoegd na 11 minuten: En in Amerika: tv guy, cable guy, pool guy, carwash guy etc.

Het antwoord is simpel: een mannetje is goedkoop, hij doet wat jij wilt, zelfs de domste klusjes doet hij voor je, bevalt hij niet, of weet je een goedkoper mannetje dan neem je toch gewoon een ander. Het is een walgelijke term.

Dat komt door de Nederlandse manie voor verkleinwoordJES,dat geeft het iets huiselijks en gezelligs.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100