Wat is een septet?

volgens de nederlandse wiki is het een compositie voor zeven vocalisten of instrumentalisten.

maar volgens de engelse wiki is het formatie bestaande uit precies 7 personen (zoals trio, kwartet kwintet en sextet)

is hier sprake van een homoniem in beide talen (zowel in het nederlands als het engels een homoniem) of betekent septet in het engels alleen compostie voor 7 personen en in nederlands alleen formatie van 7 personen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Septet

http://en.wikipedia.org/wiki/Septet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Antwoorden (1)

In beide talen zijn beide betekenissen van toepassing. Een septet is een muziekstuk voor zeven partijen, en het is ook een groep van zeven musici of zangers. De bron voor de term is het Latijn: septem, wat zeven betekent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hetzelfde geldt ook voor de termen duet, trio, kwartet, kwintet, sextet, octet, en nonet. Twee, drie, vier, vijf, zes, acht, en negen personen die muziek maken en tevens een muziekstuk voor zoveel personen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt, tot hoever gaan die benamingen voor formatie aantallen eigenlijk door? iig van 2 tot 7 dus maar is er voor 8,9,10,11 etc ook een benaming?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de toevoeging schrijft Amadea :
[citaat] Hetzelfde geldt ook voor de termen duet, trio, kwartet, kwintet, sextet, octet, en nonet. Wanneer je dus doortelt kom je sextet tegen = zes ~ vervolgens octet = acht en nonet = negen. [Zoals @Amadea ook toevoegt in haar laatste regel "Twee, drie, vier, vijf, zes, acht, en negen personen die muziek maken en tevens een muziekstuk voor zoveel personen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tot negen dus (als ik het goed begrijp), ok. had de toevoeging indd nog niet gelezen toen ik reageergde
Amadea
10 jaar geleden
Volgens Jitske (op http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/overig/solo-duo-trio-kwartet-kwintet.37552) kent de Engelse taal ook nog dectet (10) en triple quartet (12), maar ik ben zelf die termen nog nooit in muziekstukken tegen gekomen. In het Nederlands is negen het maximum. Daarboven spreek je van een groot ensemble, koor, of orkest.