Waarom WORD je misselijk en GA je dood?

Bij het ontstaan van allerlei lichamelijke toestanden wordt "worden" gebruikt: je WORD ziek, misselijk, niet lekker, zwanget, etc. Maar op het eind GA je dood. Is er een verklaring voor het veranderen van werkwoord?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K
kierkegaard47
10 jaar geleden
leuke vraag! Ben ook benieuwd welke antwoorden eruit komen rollen :)

Het beste antwoord

Ik denk dat dat komt omdat dood een "bestemming" is... ziek zijn is een toestand, zwanger zijn idemdito maar de dood is een (eind)station. Ik vermoed dat dat de achterliggende reden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt niet dood worden want het is geen beïnvloedbare keuze. Iedereen gaat dood, hoe en wanneer dan ook. En dat kan maar één keer gebeuren. De andere door jou genoemde toestanden kunnen heel vaak voorkomen, en er zijn mogelijkheden om het te voorkómen.
Amadea
10 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen: de toestanden waarbij "word" gebruikt wordt,
zijn toestanden die langzaam gaan en die je meestal (vaak, maar niet altijd) ziet aankomen.
"Ik word ziek", dan ben je het nog niet, maar het komt wel.

"Ik ga ziek worden", is al een veel definitievere uitspraak: je weet het zeker.

Zo is dat ook met : Ik ga dood.
Dat weet je zeker, daar is geen ontkomen aan.

Als je dreigt ziek te worden, of misselijk, of misschien zelfs zwanger,
dan kun je maatregelen nemen.
Maar tegen dood gaan is geen enkele maatregel.

Voor de rest is taal niet altijd even logisch.
Taal is veranderlijk, en daarbij heeft men de neiging om zaken te verzachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leuk antwoord! Moest er ook aan denken dat er ook wel wordt gezegd dat iemand 'gaat' of 'vertrekt' als hij/zij sterft. Logische woorkeuze, want terugkomen zit er echt niet meer in (tenzij je aan reïncarnatie doet)
plusje!
Bij gebruik van "wordt" volgt een nieuwe staat waarin je zult geraken. Hierbij is geen actie van jezelf aan de orde. Het overkomt je. Er is naast "wordt" dan ook geen andere werkwoordvervoeging in de zin aanwezig.

Waar vervoegingen van "gaan" worden gebruikt volgt normaliter wel een activiteit die jezelf binnenkort zult gaan ondernemen. Dus volgt er ook een vervoeging van een ander werkwoord. Voorbeelden: Je gaat eten, Je gaat werken, Je gaat fietsen.

Je gaat dood is dus een rare zin want "dood" is geen activiteit / werkwoordvervoeging.

De verklaring is dat "je gaat dood" komt van het werkwoord "doodgaan". Gaan refereert hier dus niet naar iets wat je zult gaan doen maar naar het gegeven dat je nu bezig bent met doodgaan.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"het overkomt je"
..............dat lijkt mij niet het geval bij bijv. zwanger worden.
Dat is tenminste niet de bedoeling! "Ik ga zwanger worden" kan dan weer wel.
Dus wel degelijk een andere werkwoordvervoeging.
Poet
10 jaar geleden
Je gaat vrijen en vervolgens overkomt het je wellicht dat je zwanger wordt