Leg uit dat de politiek keuzes maakt? deze vraag komt uit een toets

Deze vraag kreeg ik in een toets van loopbaan en burgerschap. maar naar mijn weten is hier niet echt een juist antwoord op te geven? dan had er iets moeten staan van : leg uit waarom de politiek keuzes maakt?

de toets kreeg ik van een nederlands leraar die niet al te hoog geschoold is en toen ik bij mijn vraag zei dat de vraagstelling volgens mij niet klopt, keek ze me aan alsof ze water zag branden..

of ik zit er compleet naast dat kan ook:D

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (2)

de waarom vraag is duidelijk, want de politiek krijgt een mandaat van de kiezer om besluiten te nemen. Dus te kiezen.

De dat vraag is een inhoudelijke vraag. Hierbij draait het om het afwegingsproces dat tot een keuze moet leiden. Belangen wegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook niet slecht +
De vraag is wat slecht geformuleerd, maar naar mijn idee niet verkeerd te interpreteren. 'De politiek' zal waarschijnlijke duiden op een politiek bestel, niet echt mijn keuze om dit zo op te schrijven maar het is prima te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Er is een vrij eenduidig en juist antwoord op deze vraag te geven. Al zou dat niet zo zijn wil dat trouwens ook niets zeggen over of het wel of geen goede vraag is. Er worden zo vaak vragen gesteld in toetsen/tentamens/examens waar geen eenduidig antwoord op is (denk bijv. aan een vak als filosofie) maar dan wordt er ook niet op feitenkennis getoetst, maar op inzicht en wijze van beargumenteren.

Dat de mensen in binnen de politiek keuzes moeten maken kun je onder andere verklaren door (zoals in het vorige antwoord ook al vermeld) het wegen van belangen. Daarbij is het ook zo dat men over beperkte middelen beschikt, daar waar er ontzettend veel dingen moeten worden gedaan. Heel simpel voorbeeld: Als met 50 Euro op pad wordt gestuurd om boodschappen te doen voor een hele week, zul je ook in de supermarkt keuzes moeten maken. Dat is in 'de politiek' niet anders.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Nosky, +
De politiek moet politieke keuzes maken, men kan het niet iedereen naar de zin maken.
Politiek moet kiezen tussen arbeid/zorg.
Het budget is beperkt.