Is " Hoe leuk is dat" correct Nederlands of is het iets Amerikaans zoals "How cool is that"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Antwoorden (4)

Grammaticaal gezien is het correct!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk maar naar dit voorbeeld:

A: ’‘In de vakantie heb ik aan skydiven gedaan.’‘
B: ’‘Wat is dat?’‘
A: ’‘Uit een vliegtuig springen en dan net voordat je landt je parachute open doen.’‘
B: ’‘En hoe leuk is dat dan?’‘
(...)

Ja, je ziet dus dat het kan, ik heb de woorden ’‘en’‘ & ’‘dan’‘ erbij gezet om de zin makkelijker te laten lopen. Maar het is dus niet fout. Alhoewel, vaak wordt het gebruikt als uitroep om te bevestigen dat iets leuk is, niet as vraag. Als vraag gebruik je meestal: ’‘Is dat leuk?’‘

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is 'hoe leuk is dat' een slechte vertaling van 'how cool is that' en zou er als vertaling moeten staan: 'Wat is dat leuk!'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals eerder al geantwoord is is het grammaticaal correct nederlands.
Eigenlijk is het een soort van (foutieve) retorische vraag. Qua stijlfiguur zou het juister zijn te vragen 'is dat niet leuk?', waarop het antwoord (ja) in principe al vast staat. Hetzelfde geldt voor het engels, 'how cool is that?' is niet juister of minder juist dan 'hoe leuk is dat?', maar 'isn't that cool?' zou beter zijn.
In beide gevallen is het een vraag waar niet persé een antwoord op verwacht wordt, omdat het eigenlijk een vaststelling is van de mening van de persoon die de vraag stelt. Je kunt natuurlijk wel antwoorden 'nee, ik vind het niet leuk' maar daarmee zul je de mening van de vraagsteller niet veranderen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Bij nader inzien denk ik dat het nieteens een foutieve retorische vraag is. Hoewel 'is dat niet leuk?' mooier klinkt is 'hoe leuk is dat' net zo goed een juiste retorische vraag.
Zo kun je ook zeggen, wanneer iemand iets ontzettend dom heeft gedaan: "als je dat doet, hoe dom ben je dan?' wat eigenlijk precies dezelfde soort vraag is.

ik voeg nog even een linkje toe naar de wiki pagina van 'retorische vraag' daar zul je zien dat deze zin aan alle voorwaarden van een retorische vraag voldoet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord!