Hoe communiceren doofstomme blinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Het is overigens doof blinden ze zijn namelijk niet stom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doofstom is nog een oude term die werd gebruikt voor zij die doof werden geboren. Vroeger kenden de meeste van hen geen gebarentaal en konden dus ook niet praten, enkel wat klanken uitstoten.
ronron1212
10 jaar geleden
Daar weet ik alles van maar gelukkig is het niet meer vroeger ik kom uit 1951

Antwoorden (2)

Doofblinden kunnen op verschillende manieren communiceren, dat is afhankelijk van het restgehoor en restzicht. Sommige doofblinden horen genoeg om te kunnen horen en verstaan, mits de gesprekspartner duidelijk spreekt en de luisteromstandigheden gunstig zijn. Andere doofblinden zien genoeg om het gehoor met de ogen te kunnen ondersteunen (spraakafzien), zodat een gesprek op de 'normale' manier bij gunstige kijkomstandigheden nog steeds mogelijk is. Of er kan een gebarentaal gebruikt worden mits de gesprekspartner de gebaren in het zichtveld maakt.

Voor de rest is men aangewezen op andere communicatiemiddelen zoals o.a. het vierhandengebarentaal, een aangepast handalfabet of braille. De voorkeur voor een bepaalde communicatievorm is per persoon verschillend en hangt mede af van de achtergrond van de doofblinde. Tegenwoordig kiezen Doofblinden ook een Cochleair implantaat. Met deze implantaat kunnen ze omgevingsgeluiden horen en hun kwaliteit van leven sterk verbeteren. Sommige Doofblinden maken gebruik van speciale communicatiehulpmiddelen, zoals de Tellatouch of de nieuwe versies daarvan zoals de TeleBraille en de Screen Braille Communicator.

Communicatie bij doofblinde mensen is van essentieel belang, de wereld begrijpen en je kunnen uiten zorgt voor verdere ontwikkeling, het bevordert je competentiegevoel en vergroot je zelfvertrouwen. Je niet goed kunnen uiten of de wereld niet goed kunnen begrijpen kan zorgen voor frustratie, met de nodige negatieve gevolgen van dien. Aangezien het aanbieden en verder ontwikkelen van de communicatie heel specifieke vaardigheden vraagt van de omgeving en de mensen waar de doofblinde persoon mee te maken heeft is voor doofblinde kinderen specialistisch onderwijs van belang.

Toegevoegd na 3 minuten:
naar: navigatie, zoeken

Koninklijke Kentalis is een Nederlandse organisatie voor beter horen, zien en communiceren. Het is een landelijk werkende organisatie voor diagnostiek, zorg en onderwijs voor mensen die doof of slechthorend zijn; doof of slechthorend zijn met bijkomende beperkingen (bijvoorbeeld verstandelijk); beperkingen hebben in horen én zien (doofblinden); beperkingen hebben in spraak en taal; naast deze beperkingen een vorm van autisme hebben.

Kentalis is in 2009 ontstaan uit onder andere het eerste doveninstituut in Nederland, het Henri Daniel Guyot Instituut en het voormalige Instituut voor Doven te Sint-Michielsgestel, de Mgr.
fremar
10 jaar geleden
Door met de vingers in de hand van de ander gebaren te schrijven. Ze voelen dus de tekens waarmee een tekst wordt gezegd.
Plaatje bij antwoord
Amadea