Wat is de Nederlandse term voor het infinitivus historicum?

Het infinitivus historicum is in gevallen als:
Hij stootte zijn hoofd en hij maar gillen en schreeuwen.

Hier is een heel werkwoord toch verbonden met en enkelvoudige persoonsvorm. Hoe heet dit in het Nederlands?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Antwoorden (2)

Historische infinitief
Computoon
10 jaar geleden
Bedoel je Infinitivus historicus ? - narratieve infinitief

Algemeen wordt aangenomen dat het gebruik van de infinitivus historicus de tekst verlevendigt en vaart geeft. Men focust op de handelingen. Het dient om een levendige beschrijving te geven van snel wisselende handelingen uit het verleden.

Et omnes ululare, clamare!
En allemaal huilen, schreeuwen.
Treft men veel aan in teksten van Livius en Vergilius.

Toegevoegd na 39 minuten:
Onbepaalde wijs of infinitief is de werkwoordsvorm die niet vervoegd is naar persoon of getal. Infinitief wordt voor het gemak ook wel "het hele werkwoord" genoemd (zoals je natuurlijk al weet) en meestal gecombineerd met een bepaling die een waardering uitdrukt.
Ik vind hem maar vreemd reageren.
Ik vind haar zeuren.

'Narratief' komt van het Latijnse woord 'narratio', verhaal.
Narratieve infinitief - Verhalende of vertellende onbepaalde wijs.