Pesten is zeker niet hetzelfde als plagen. Het verschil tussen plagen en pesten voel je meestal direct aan.
Om plagen kun je lachen – door pesten moet je huilen.

Pesten houdt in:
• de ene heeft veel meer macht dan de andere
• steeds dezelfde persoon is de winnaar
• het slachtoffer is niet in staat zich te verdedigen
• het slachtoffer loopt schade op, in het gevoel of met spullen of verwondingen
• de gepeste leerling gaat zich heel ongelukkig en eenzaam voelen
• vaak worden er andere leerlingen en omstanders betrokken.

Plagen houdt in:
• het gebeurt tussen mensen die gelijk zijn aan elkaar wat betreft macht
• er is geen winnaar of verliezer
• de waardering voor elkaar blijft bestaan
• de geplaagde kan zichzelf goed verdedigen
• niemand loopt schade op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Plagen is meer met een speels karakter, pesten is over het algemeen vervelender en kwetsender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plagen kan nog iets vrijblijvends hebben, een beetje spelen met woorden, maar allemaal niet te ernstig.
Pesten is de ander willen kwetsen en of vernederen, gewoon gemeen zijn dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plagen is "grapjes maken"
Pesten is systematisch plagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De andere antwoorden zijn al uitstekend.
Als extra heb ik nog een link met uitgebreide informatie hierover
http://www.vredeseducatie.nl/pesten/plagen.htm