Voltooid verleden tijd en voltooide tijd in een zin, kan dat?

Bijv: 'Monsters werden afgenomen, waarna de concentraties zijn berekend. ' Of moet het zijn
'Monsters werden afgenomen, waarna de concentraties werden berekend.'

Of dit:
'Monsters werden afgenomen. Vervolgens zijn de concentraties berekend.'

En ook een vraagje over de punctuatie: moet voor 'waarna' een komma of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (2)

De regel is: een tijd per zin. De monsters werden afgenomen waarna de concentraties werden berekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het tijdstip van afname van de monsters kan in het verre verleden liggen terwijl de concentraties nu worden berekend ,dus in dit geval zou het wel kunnen kloppen