Is het 'mijn band' of 'de band van mijn fiets'?

Van mijn lerares Nederlands mag je niet 'mijn band' zeggen als je het over je fietsband hebt, omdat de band bij je fiets hoort. Maar als het mijn fiets is, dan is de band toch ook gewoon van mij, en kan ik toch wel gewoon 'mijn band' zeggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
kierkegaard47
10 jaar geleden
Gaat het haar er om dat het niet duidelijk genoeg is (dus zou 'mijn fietsband' dan bv. wèl goed zijn ), of gaat het haar erom dat 'de fiets' al van jou is en het dus "overbodig" is om ook nog eens 'mijn' te zeggen over je band ? (In dat laatste geval vind ik het wel een heel originele redenering, hoewel ik niet denk dat ik het er mee eens ben :) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze bedoelt ermee dat je moet zeggen dat de band van je fiets is, dus 'de band van mijn fiets...'
Amadea
10 jaar geleden
Je spreekt van "mijn band" als jij een muziekgroep hebt opgericht, en daarmee optreedt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. Als ook in geschreven tekst (in de context ) gewoon duidelijk is dat je met 'mijn band' het over je fietsenband hebt. kan zij je niks maken vind ik.

Antwoorden (5)

Je mag best “mijn band” zeggen. Alleen is het dan niet duidelijk waar je het over hebt.
Als iemand weet dat je bank lek was, en je zegt: “Ik heb mijn band geplakt”, is het wel duidelijk vanuit de context.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij lijkt dat mensen meteen begrijpen dat het die van mijn fiets is. Mensen kunnen natuurlijk ook denken dat het van een auto o.i.d. is, maar daar gaat deze vraag dan niet over.
SimonV
10 jaar geleden
Als iemand het over "mijn band" heeft, denk ik direct aan een muziekband.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Marjolein: Waarom moeten mensen maar meteen begrijpen dat het om je fiets gaat?
Veel mensen hebben toch een scooter of brommer o.i.d.
En inderdaad:
ik dacht ook aan een muziekband. Dus de duidelijkheid zal dan uit de context moeten blijken en jouw lerares vindt dat je net zo goed meteen duidelijk kunt zijn.
Het is wel degelijk correct Nederlands. Een vaak uitgesproken zin luidt: 'M'n band was lek, dus ik moest gaan lopen.' Deze zin komt zelfs voor in een liedje waarvan ik zogauw de naam niet weet.
Je lerares heeft ongelijk wanneer ze zegt dat het fout is.

Bron: ikzelf (Neerlandica)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Een vaak uitgesproken zin luidt: ‘M’n band was lek, dus ik moest gaan lopen.’ Deze zin komt zelfs voor in een liedje waarvan ik zogauw de naam niet weet. " Zijn dat niet gewoon twee drogredenen, non sequiturs als je wil? Er zijn vast een hoop zinnen die vaak uitgesproken worden, maar die niet allemaal even correct zijn. "Me smartphone heb kuren" is een zin die je hier regelmatig kan vinden. En bij liedjes heb je nog de bijkomende dichterlijke vrijheid; De reactie die je wist dat zou komen.... Dit geheel losstaande van de vraag of het juist of onjuist is, ik vind het ook een nogal vergezochte redenatie van de lerares. p.s. is zogauw niet het zelfde als zodra, zou het in dat geval niet "zo gauw" (zo snel) moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je zeker een punt, mr tomaat, maar zo had ik het zeker niet bedoeld. Het was meer als illustratie bedoeld, misschien meer een beetje 'ter leering ende vermaeck' dan als argument. Ik weet gewoon dat 'm'n band' juist is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk toch? Ik zeg dus niet: 'Het is juist, wánt er bestaan zinnen waarin dat zo gezegd wordt.'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, verkeerd begrepen. Je richtte de vraag aan mr tomaat en ik reageerde alsof mr tomaat de opmerking had geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over dat liedje: "Mijn achterband is wel wat zacht maar dat geeft niet lieve pop, spring maar achterop (3x)
Zanger: Eddy Christiani Als een kind tegen de stoeprand op fietst, dat zegt ma: Pas op, je sloopt zo je banden.
Gewoon omdat het handig korte spreektaal is.
Dan weet iedereen wel (ook het kind) dat ze de banden van 'je fiets' bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel goed Nederlands, maar waarom moeten mensen maar meteen begrijpen dat het om een fiets gaat?
Veel mensen hebben toch een scooter of brommer o.i.d.?
En inderdaad:
ik dacht ook aan een muziekband. Dus de duidelijkheid zal dan uit de context moeten blijken en deze lerares vindt dat je net zo goed meteen duidelijk kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Momopoyolo, ik ben het eerlijk gezegd niet met je eens, want er is natuurlijk vrijwel altijd sprake van een context. Als elke zin op zich al complete duidelijkheid moet verschaffen, wordt het een vreselijke toestand.
Voorbeeld: Pietje zegt: 'Ik heb mijn geld op de bank gezet'
Marietje: 'Huh? Wat bedoel je?'
Pietje: 'Wat bedoel je met ''wat bedoel je''?
Marietje: 'Ik bedoel dat ik wil weten wat je bedoelt met dat je je geld op de bank hebt gezet.'
Pietje: 'O, je bedoelt dat ik moet bedoelen wat ik bedoel met dat ik mijn geld op de bank heb gezet. Ik bedoelde dat ik spaargeld op mijn spaarrekening van de spaarbank gezet.'
Nou ja, zo kan ik nog uren doorgaan en misschien heb ik zelfs ook wel een foutje gemaakt in deze wat lastig te interpreteren illustratie. Wat ik ermee wil zeggen is dat de context naar mijn mening een gegeven is waarmee altijd rekening moet worden gehouden.
WimNobel
10 jaar geleden
"Je" is een gereduceerde vorm van "jouw".
"M'n" is een gereduceerde vorm van "mijn".
Maar "me" is ook een gereduceerde vorm van "mijn".
Die laatste wordt door veel mensen (ook door mij!) lelijk gevonden en daarom als onjuist bestempeld.
Maar als genoeg mensen het zo zeggen dan ontkomen we er niet aan dat het onderdeel wordt van de standaardtaal.
Taal leeft, of we dat nu leuk vinden of niet (of er pukkeltjes van krijgen)! O, enne... hoe kan een muziekband nou lek zijn -:?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WimNobel Me is geen gereduceerde vorm van mijn. Het wordt lelijk gevonden naast het feit dat het onjuist is. Dat onze taal leeft klopt, als genoeg mensen het corrigeren en het tegen blijven spreken ontkomen we er gewoon aan. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/me-zusje-mn-zusje-mijn-zusje @Carscho Dat de beredenering(of wat ik aannam voor een beredenering) van kruidenvrouwtje mank gaat. Misschien leuk om deze even door te lezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden.
Cryofiel
10 jaar geleden
"Me vader stapt op ze fiets"?
Amadea
10 jaar geleden
Het was een liedje op een van de eerste songfestivals voor kinderkoren.
M'n wekker was stuk en de brug stond open, m'n band was lek dus ik moest gaan lopen.
Katrieneke, ik wed, het is wat anders, het is wat anders. Katrieneke, ik wed, je komt te laat uit je bed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje.
Als Piet zijn geld op de bank heeft gezet, kan hij best bedoelen dat hij de tas met duizendjes op de sofa heeft geplaats....LOL. Nee, maar ik maak heus wel onderscheid in normaal gesproken taalgebruik, spreektaal, en datgene wat de juffrouw op school wil, namelijk een tandje extra. Daar is de school voor.
Een 18 jarige leerling kan best de band van zijn/haar auto bedoelen....
"Mijn band" is niet alleen correct, het kan zelfs noodzakelijk zijn om het zo te zeggen.
Stel dat ik vanochtend geen zin had om te fietsen en met de auto gegaan ben. En dat ik met die auto een lekke band kreeg. Ik kom te laat en moet daar een verklaring voor geven. Ik zeg dan "ik had een lekke band". Want ik heb geen zin om toe te geven dat ik een slapjanus ben die te lui was om te fietsen. Men hoeft niet te weten met welk vervoermiddel ik een lekke band had om toch te begrijpen waarom ik te laat was. Net zo min als dat ik hoef aan te geven of het de voor- of achterband was. Trouwens, als je helemaal nauweurig wilt zijn, dan had ik moeten zeggen "De rechter achterband van de auto die mijn werkgever geleaset heeft en aan mij ter beschikking heeft gesteld, was lek".
Kortom, "mijn" is een bezittelijk voornaamwoord, maar in de taal gaat het meestal niet om juridisch bezit. En net zo min gaat het om volledigheid, nauwkeurigheid, duidelijkheid of zelfs waarheid. Als ik lieg dat ik een lekke band had, kan ik dat nog steeds zeggen met een correct Nederlandse zin.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hahahaha. Leuke reactie Wim.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stoer antwoord. +
Je hebt helemaal gelijk dat je het woord 'mijn' in 'mijn band' als bezittelijk naamwoord gebruikt. Je lerares maakt hier een denkfout. Het kan allebei namelijk. De band is onderdeel van de fiets, in die zin heeft de lerares (half) gelijk. Maar als jij de EIGENAAR bent van de fiets, is het ook JOUW band en niet alleen jouw fiets. Alle onderdelen zijn ook jouw bezit.
Stel dat je een fiets hebt geleend van iemand, dan heeft je lerares WEL gelijk dat je niet 'mijn band' mag zeggen (en ook niet 'mijn fiets').
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Zelfs al heb je de fiets geleend, dan nog mag je zeggen "mijn band was lek". Immers het feit dat je hem geleend hebt doet helemaal niet ter zake. Met het bezittelijk voornaamword wordt niets meer of minder uitgedrukt dan dat jij er op dat moment op fietste.
Bezit is in de taal niet transitief. Dat wil zeggen dat een redenering in de trant van "A is van B en B is van C, dus A is van C" niet opgaat:
"Jan is mijn vriend. Dit is zijn auto. Dus dit is mijn auto". Dat zou een mooie boel worden als het zo zou werken!
Net zo min betekent "mijn band" dat ik juridisch eigenaar van dit onderdeel ben. Het betekent alleen dat ik op dat moment een relatie met dit storingsgevoelige onderdeel had die in de context van mijn late komst relevant is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@catweale0 Tijdens gebruikmaking van de fiets van je vriend is het (tijdelijk) jouw fiets. Dus kan je alsnog 'mijn band' zeggen. Die lerares doet veels te moeilijk.
De band is wettelijk van jou (als je de fiets niet gestolen hebt). Dus eigenlijk mag je zeggen mijn band. Alleen komt dat niet duidelijk over. Dus je kan beter zeggen de band van mijn fiets.