Klopt het dat Nederlands een oud Hebreeuwse taal is? Zo ja, waar is dit 'feit' op gebaseerd?

Het schijnt dat op Aziatische universiteiten men het vak Nederlands kan volgen omdat dit een oud Hebreeuwse taal schijnt te zijn. Als dat zo is, vallen er vraagtekens te zetten bij de theorie dat Nederlands een mengelmoes van Duits, Engels, Spaans, Frans etc. is en dat onze taal van die talen zijn afgeleid. I.p.v. Duits dat zou zijn afgeleid van een oud Hebreeuwse taal, namelijk Nederlands. Ik ben hier heel nieuwsgierig naar !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn wel veel Hebreeuwse leenwoorden in het Nederlands, denk aan jat (hand), smeris (politie, bewaker), mokum (stad. Word voor Amsterdam gebruikt, eigenlijk Mokum A, R'dam is dan Mokum B). Maar qua oorsprong, nee, geen verwantschap. Wel wat met Indiaas, want dat is ook een indo-Europese taal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mogelijkheid om Nederlands te studeren aan Asia-Unies zal wel meer te maken hebben met de samenwerkingsverbanden die Nederlandse universiteiten hebben met Aziatische universiteiten.
De Chinese universiteit de Beijing Foreign Studies University, werkt nauw samen met de opleiding Sinologie van de Universiteit Leiden. In China zijn er drie universiteiten waar je Nederlands kunt studeren.
Steeds meer Nederlandse bedrijven hebben vestigingen in Aziatische landen en promoten de studie Nederlands.
Economische redenen lijken mij aannemelijker dan een eventueel verwantschap tussen het Hebreeuws en het Nederlands.
Maar alles is mogelijk.

Antwoorden (2)

Hebreeuws behoort tot de Semitische tak van de Afro-Aziatische talen. Hierdoor is het Hebreeuws verwant aan andere Semitische talen als het Arabisch, Aramees en Akkadisch en in mindere mate ook aan andere Afro-Aziatische talen als het Berbers en het Somalisch. Een kenmerk van veel Semitische talen, waaronder het Hebreeuws, is het zogenaamde triconsonantalisme. Bijna alle woorden kunnen herleid worden tot drie consonanten (medeklinkers), de radicalen, die de wortel (radix) van het woord vormen. Sommige radicaalstammen zijn 'afgesleten' of 'uitgehold', zodat er soms nog maar twee radicalen zichtbaar zijn. Er zijn ook stammen die uit meer dan drie radicalen bestaan, soms onder invloed van andere talen. En dan zijn er nog de leenwoorden, waarvoor de linguïstische wetten van het Hebreeuws uiteraard niet gelden. Hoewel het Jiddisch veel Hebreeuwse en Aramese woorden bevat, behoort die taal tot de Germaanse tak van de Indo-Europese talen - dezelfde taalgroep waartoe ook het Nederlands, het Duits en het Engels behoren.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kopieerwerk zonder antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je nu ook watt je gejat hebt van wiki
Hebreeuws is een semitische taal, Nederlands is een west-germaanse taal. In oorsprong hebben deze talen geen verwantschap met elkaar.