Wat is het verschil tussen een nevenschikkend voegwoord en een onderschikkend voegwoord?

In mijn boek voor Nederlands staat:
Nevenschikkende voegwoorden verbinden gelijkwaardige delen.
Onderschikkende voegwoorden verbinden ongelijkwaardige delen.

Maar ik snap deze uitleg niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.5K

Het beste antwoord

Een nevenschikkend voegwoord verbindt twee hoofdzinnen, zinnen die je allebei apart ook kunt gebruiken. Voorbeelden
Ik ga naar bed, want het is al heel laat.
"Ik ga naar bed" is een goede zin, "het is al heel laat" ook.

Een onderschikkend voegwoord verbindt een hoofdzin en een bijzin:
Ik ga naar bed, omdat het al heel laat is.
"Ik ga naar bed" is een goede zin, maar "het al heel laat is" niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voegwoorden verbinden woorden, zinsdelen en zinnen.

- Een nevenschikkend voegwoord verbindt gelijksoortige zinnen. Dat zijn òf twee hoofdzinnen; òf twee bijzinnen van dezelfde soort.
Als nevenschikkend voegwoord treden op: en (opsomming), maar (tegenstelling), want (redengevend), dus (concluderend), of of (keus). Vóór een nevenschikkend voegwoord zet je een komma, behalve bij “en”.

* Voorbeeld: Ik blijf binnen, want het is mij buiten te nat.

- Een onderschikkend voegwoord verbindt ongelijke zinnen. Dat zijn òf een hoofdzin en een bijzin; òf twee bijzinnen van verschillende soort.
Er zijn heel veel onderschikkende voegwoorden, en die hebben elk een andere betekenis. Bijvoorbeeld: als / wanneer (voorwaarde), daardoor / zodat (gevolg), omdat (reden), nadat / toen (tijd), hoewel (toegeving). Vóór een onderschikkend voegwoord zet je een komma, behalve als de 'voorzin' kort is. Bij een verbinding waar sprake is van twijfel, gebruik je het onderschikkende voegwoord “of”; bij zekerheid gebruik je “dat”.

* Voorbeeld: Doordat het de hele week heeft geregend, is wandelen in het bos geen pretje.
Amadea