is het beroerd of beroert?

ik snap het niet /ik weet het antwoord niet xd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is dan ook nog 'beroerte' als het om een CVA gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En 'beroerde' als je het over de docent Nederlands van de vraagsteller hebt.

Antwoorden (4)

Hangt van de zin af:

Ik voel me beroerd.
Het beroert me.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik wilde precies hetzelfde schrijven, daarom een plus. Ik twijfelde omdat ik niet zeker weet of het beroert me wel goed Nederlands is.
Volgens mij moet het zijn. Het roert me.
Kan allebei.
Als je iets met je handen beroert, (in de tegenwoordige tijd) zeg je later dat je het hebt beroerd (in de verleden tijd).
Het is natuurlijk wel beroerd als je proefwerk hebt en je hebt de les niet goed gevolgd.
10 jaar geleden
Het is "beroert" als je doelt op een vervoeging van het werkwoord "beroeren" en als het daarbij gaat om de 3e persoon enkelvoud:

Hij/zij/het beroert het plantje.

In alle andere gevallen is het "beroerd".

Bijvoorbeeld als je doelt op het voltooid deelwoord:
Hij/zij/het heeft het plantje beroerd. Jij hebt het plantje beroerd. Wij hebben het plantje beroerd etc.

en ook als je doelt op het zich slecht voelen:
Hij/zij/het voelt zich beroerd, Wij voelen ons beroerd, etc.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed uitgelegd +
Het beroert me wil ook zeggen "het doet me wat" of "het treft me" of "het raakt me", zodanig dat het je dan zelfs misschien ontroert. Je kunt dan zeggen dat het ontroerend was. Dat schrijf je dan weer met een"d".