Wat is het verschil tussen: manifestatie, demonstratie en betoging?

Toegevoegd na 27 seconden:
en protest*

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
12.3K

Het beste antwoord

Manifestatie: het bij elkaar komen van een groep mensen om anderen hun standpunt duidelijk te maken.
De standpunten zijn meestal al samengevat in een zogeheten manifest. Het Manifest van Morgen, het Surrealistisch Manifest, het Communistisch Manifest van Karl Marx.

Demonstratie: openbare optocht van mensen die hun ongenoegen of bezwaren uiten tegen de politiek of maatschappelijke misstanden, meestal zonder argumenten. Men toont openlijk dat men het ergens niet mee eens is.
Demonstreren – tonen.

Betoging: openbare optocht door aanhangers van een bepaald – meestal idealistisch - gedachtegoed, (bv Green Peace of Amnesty International) om via argumenten meer aanhangers te krijgen.
Betogen – argumenteren.

Door middel van een protestactie geeft men aan dat men ergens tegen is.
Protesteren tegen belastingverhoging, tegen kinderbijslagverlaging. Kan zonder argumentatie, men is gevoelsmatig gewoon tegen.

De verschillen zijn erg subtiel, vaak niet goed te herkennen, een demonstratie kan deels een betoging en deels een protest zijn. Het Manifest van Morgen bevat standpunten die Green Peace ook aanhangt.
Het Manifest van Oxford bevat standpunten die ook tijdens een demonstratie voor Amnesty International geuit worden.

Bij Manifestatie is het iets duidelijker, omdat daar een Manifest aan ten grondslag ligt.

Deze vier manieren van openbare uitingen hebben vaak allemaal wel één of meerdere dezelfde intenties, b.v. de ander overtuigen van hun gelijk en het verkrijgen van mede-aanhangers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij zijn het grotendeels synoniemen, en betekenen ze dus hetzelfde: met een groep samenkomen om anderen je standpunt in een bepaalde kwestie duidelijk te maken. 'Protest' is een beetje anders dan de rest, omdat dat ook iets kan zijn dat je in je eentje doet, en omdat het meer expliciet negatief is: bij een protest ben je ergens tégen, terwijl je bv een betoging ook vóór iets kan houden.
'Manifestatie' kan trouwens ook de betekenis 'waarneembaar verschijnsel' hebben, m.n. in medisch jargon (waarneembaar verschijnsel van een aandoening) en m.b.t. geestverschijningen.