Waarom zeggen veel mensen "uuro" in plaats van "euro"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit "uuro" gehoord. In welk deel van het land woon jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoor ik vaak bij ouderen mensen. Nog nooit bij de jongeren gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uuro??? Ook nog nooit van gehoord.
Ken wel veel mensen die euri zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij in de omgeving hoor ik het regelmatig. Misschien is het wel streekgebonden? (Ik woon in Noord-Holland)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor ook nooit uuro. Misschien is het iets met je gehoor .... omdat je een paar vragen geleden het ook al had over puuzel. Misschien heb je een uu-afwijking :-)
(is een grapje hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha gelukig is er met mijn oren niets mis! Inderdaad, deze vraag kwam bij me op, na enige tijd, toen ik de"puuzel"vraag had gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Hier in de omgeving ook veel uuro-zeggers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag lijkt erg op een vraag die ik ook gesteld heb:
http://m.goeievraag.nl/vraag/45549
Uuro zeggen en Euro schrijven. We vragen ons het zelfde af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je het zegt! Ik begin te denken dat ik zo op mijn vraag gekomen ben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien spreektaal van het volk dat uuro`s ontvangt zonder ervoor te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'k Heb het nog nóóit iemand horen zeggen.
Maar wanneer dit wel het geval is past het misschien goed in hun accent.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook vaak af. Ik vind het overigens vreselijk klinken !
Misschien omdat van wege het woord UUR ?
Ligt makkelijker in de mond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Duitsers hebben het over de teuro. Een samentrekking van Teuer en Euro
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Heb het ook nog nooit iemand op die manier horen zeggen. Woon in het Noorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt idd door veel mensen,ik hoor het vaker.
Het wordt gebezigd door die mensen,die in Uuropa wonen.

Het beste antwoord

Ik begeef me op glad ijs bij het geven van dit antwoord, maar volgens mij is er een verband met waar in de mond de klanken eu en uu worden gemaakt en de daaropvolgende 'r'. Je hebt namelijk twee manieren om de letter 'r' te maken: achter in je keel (de huig-r) en voorin, met je tong (rollende r).
De klank 'eu' wordt wat meer achterin je mond gemaakt, de 'uu' zit wat hoger, wat meer vooraan. Als je door je accent of dialect gewend bent om met de huig-r te praten, dan is de overgang van eu naar r een makkelijke, en is euro zeggen eenvoudig(er). Spreek je met een rollende r, dan is het makkelijker om uuro te zeggen, omdat de uu en de rollende r dichter bij elkaar liggen.

Technische uitleg, en ik geef er geen wetenschappelijke waarde aan, maar ik zou me maar zo voor kunnen stellen dat dit een oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super!

Andere antwoorden (2)

Ik vind het heel herkenbaar. Ik hoor het ook veel mensen zeggen.
Eigenlijk denk ik dat het komt door de engelse uitspraak: juuro (hm, ziet er raar uit zo, maar lijkt toch het meest op hoe de engelse het zeggen).
Sommige mensen hebben het ook niet door dat ze het verkeerd zeggen. Ik heb eens iemand erop gewezen en die was zich er niet van bewust. Na een tijdje zei hij netjes euro... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Hoe de engelsen het zeggen.
uuro is kort voor urologie, kortom het begin van al het gezeik ;-)

Nu serieus, de "eu" klank is een lastige klank, de "u" klank is eenvoudiger (maar de "oe" en de "joe"
klanken die in andere landen worden gebruikt zijn nog eenvoudiger.