Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan je wel zeggen ik loop op straat en niet ik loop op weg?

Waarom kan je wel zeggen ik loop op straat en niet ik loop op weg?
Het is de straat en de weg, ik loop op de straat en ik loop op de weg kan wel, maar alleen ik loop op straat kan maar niet ik loop op weg. Deze vraag werd eerst verwijders, dus ik plaats hem nu opnieuw omdat ik de antwoorden niet heb kunnen lezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden - als die er waren , komen altijd gewoon in je mail (tenzij je die mogelijkheid hebt uitgeschakeld ?) zodat je alles gewoon kunt lezen, OOK als het wordt verwijderd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je kunt niet zeggen ik loop op weg, maar wel ik ga op weg.

"Jij loopt nog laat op straat" - betekenis van op straat is in dit geval gewoon buiten.

"Jij gaat nog laat op weg" - betekenis van op weg is in dit geval ergens heen.

Een weg is meestal een verbinding tussen meerdere plaatsen, vandaar ook op weg, of onderweg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal geen domme vraag! Het verschil is dat weg zowel een zelfstandig naamwoord is als een bijwoord. Namelijk: de weg. En: ij ben weg. Straat is dat niet. Om dit in de zin duidelijk te maken dat het om het zelfstandig naamwoord gaat is er een lidwoord nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weg heeft meerdere betekenissen. Gewoon al, maar in dit geval extra zeg maar..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding