Waarom heet een apostrof een apostrof?

Bij Frans bleef een jongen doorvragen waarom een apostrof zo heet. Dus hebben we het aan onze nederlands docent gevraagd maar die wist het ook niet. Ze zei: "Als jullie maandag weten waarom hij zo heet dan trakteer ik jullie op iets lekkers." En ja wij willen allemaal wel wat lekkers dus daarom de vraag: Waarom heet een apostrof een apostrof.

Ik hoop zo snel mogelijk antwoord te krijgen ;)
Groetjes,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Antwoorden (2)

De plaats waar een letter werd weggelaten. Uit het Grieks van Apo (weg) en strephein (draaien)

Toegevoegd na 1 minuut:
Latin, from Greek apostrophē, literally, act of turning away, from apostrephein to turn away, from apo- + strephein to turn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Aan de min te zien is er kennelijk iemand die het beter weet. Jammer dat die niet het goeie antwoord geeft.
apostrof komt van het laatlatijnse woord apostrophus. Dit betekent weglatingsteken.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Aan de min te zien is er kennelijk iemand die het beter weet. Jammer dat die niet het goeie antwoord geeft.