Waarom dempt men pas de put als het kalf verdronken is?

Als het kalf verdronken is dan dempt men pas de put, dus als het kalf er niet in valt dan heeft het dempen toch geen nut? Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we het nu over het kalf van Schrödinger? Mij ontgaat ten ene male de logica.Toch?

Het beste antwoord

het gaat erom dat je pas spijt krijgt, of actie onderneemt, als het kwaad al geschied is.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft het toch geen nut meer?
Rieneke1
14 jaar geleden
nee dat klopt, dat is ook het idee achter het spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en krachtig. Bedankt.

Andere antwoorden (5)

de put is een gevaarlijke sitatie, want het kalf zou erin kunnen vallen
Daar komt ook het spreekwoord vandaan, eerst moet er iets echt goed mis gaan voordat de situatie verandert word
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang alles goed gaat, gaat het goed. Waarom zou je dan iets veranderen? Dat is vaak de reden achter deze gezegde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kalf niet verdrinkt kan men er geen lering uit trekken.
Daarom zijn onze politici zo genereus om jaar in jaar uit dezelfde fouten te blijven maken opdat wij er lering uit trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat over situaties waarvan je weet dat er een keer iets misgaat, de vraag is niet als, maar wanneer. Hier vlakbij is bijvoorbeeld een gevaarlijke verkeerssituatie en vele vragen zich af of er eerst iets moet gebeuren voordta ze wat er aan gaan doen. Dat is dus het verhaal dat eerst het kalf er in moet vallen en dat ze dan pas de put dempen (dichtgooien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het letterlijk neem: waarschijnlijk zijn mensen ten eerste verstijfd wanneer ze zien dat een kalf verdrinkt, ten tweede is het 'menselijker' om de nog levende kalf geen zand in de ogen en mond te strooien (dat maakt zo'n kalf razend en levenslustig), ten derde zou het stof alleen maar weer de put uitwaaien wanneer het kalf nog beweegt. Tot slot zou ik ook nog kunnen verzinnen dat het handiger is om te verifiëren dat het kalf echt dood is, en dat het vanuit christelijk/principieel/cultureel oogpunt onwaardig zou zijn om iets levends te begraven.

Toegevoegd na 1 minuut:
*verstijfd: a la gefascineerd, angstig, etc