Is 'Het is de vraag wie dat het gedaan heeft' een correcte Nederlandse zin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Nee. Het zou dan moeten zijn: 'Het is de vraag wie dat gedaan heeft' of 'Het is de vraag wie het gedaan heeft' of 'Het is de vraag wie dit gedaan heeft'
'Dat' en 'het' slaan beide op hetgeen gedaan is. Het woord 'dit' is nog wat meer bepaald dan 'dat' en 'het'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie het verschil niet, volgens mij zijn beiden mogelijk. Het en Dat. Het is algemener dat is specifieker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook prima allebei, maar niet dubbelop. Ik gaf drie mogelijke zinnen, maar 'wie dat het heeft gedaan' is incorrect.
criseyde
10 jaar geleden
Plusje van mij voor onnodig minnetje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien een variant op "Het is de vraag wie of het gedaan heeft".
Hier lijkt "of" trouwens ook al overbodig, maar als een zin begint met "Het is de vraag..." verwacht je daarna ergens het woordje "of".
In de volksmond wordt dat er dan al gauw tussen gepropt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

"Het is de vraag wie het gedaan heeft" is denk ik correcter