Is de Spits/Metro aan te raden om te lezen als je je Nederlands wilt verbeteren?

Ik las vroeger vaak de Spits en Metro, maar mensen raadde mij nu dit af, omdat ze zeiden dat de Spits en Metro teveel taalfouten, stijlfouten en spelfouten bevat. Ik zit er nu te denken om over te stappen naar NRC. Is de NRC beter? Of kan ik de Spits/Metro blijven lezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Bij de bibliotheek veel lezen
Ritsuka
10 jaar geleden
Daar liggen trouwens ook veel kranten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een boek is altijd beter of een goede recensie.

Het beste antwoord

Daar kan het antwoord tamelijk kort op zijn, ja voor het verbeteren van je Nederlands is het veel beter om het NRC te lezen dan Metro of Spits. De Spits en Metro worden snel in elkaar geknutseld en daar gaat het meer om een grote doelgroep te bereiken die beslist niet al te veel ingewikkelde dingen wil lezen maar meer een beetje op de hoogte wil zijn en vooral meer geïnteresseerd is in alledaagse dingen en dingetjes en het moet vooral niet al te ingewikkeld zijn.

Daardoor is het taalgebruik en de stijl van de Spits/Metro ook veel simpeler zodat je niet al te veel moeite hoeft te doen om te begrijpen wat er staat geschreven.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is mij nooit opgevallen dat het taalgebruik in de Spits en de Metro zo slecht zou zijn. Het verschil met deze gratis kranten en de NRC is dat in de laatste uitgebreidere artikelen worden geplaatst. Je ziet daar veel meer woorden in, en de stijl is minder eenvoudig. Dus als het gaat om het vergroten van je woordenschat, dan is de NRC een betere keus. Maar gaat het alleen om de constructie van korte begrijpelijke zinnen, dan zijn de Spits en de Metro ook heel goed van dienst.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus de NRC is beter?
Amadea
10 jaar geleden
Kwalitatief is de NRC zeker beter!
HeerVoldemort
10 jaar geleden
En saai...
In Spits/Metro wordt uitgegaan van de eenvoudige lezer; iemand met alleen basisonderwijs kan het lezen en snappen en de rest doen de plaatjes wel. Taaltechnisch betekent dat dat er aandacht wordt besteed aan de lengte van de zinnen en de woorden , de woordkeuze enzovoort .Daarom zijn er alleen korte zinnen, maximaal 10 woorden ongeveer per zin en lievber 6 woorden. Niet meer dan 16 lettergrepen per zin en liever geen bijzinnen. Met deze regels wordt ook rekening gehouden bij het schrijven van schoolboeken; daar zijn standaardregels voor de wijze van schrijven, met tabellen en al. Ik heb heel veel van die boeken geschreven. Hoe hoger het onderwijs, hoe complexer de taal mag zijn, maar nog steeds begrijpelijk uiteraard.
Wil je beter leren lezen, dan moeten je hersenen meer doen: complexere zinnen, moeilijkere woorden ( die je moet opzoeken in het woordenboek, zo vergroot je je woordenkennis) , zinnen met bijzinnen, woorden met meer lettergrepen. Zie? zo'n zin, ik meen 34 woorden! Hersengymnastiek dus. En dan is NRC of NRC next ideaal. Toen ik ging studeren was de eerst opdracht ons te abonneren op NRC Handelsblad. Lees ik dus nog steeds dagelijks.
Koop dus af en toe eens een NRC Next ( ochtendkrant); die is wat compacter dan de gewone NRC. Krijg je Fokke en Sukke op het achterblad en de hebben altijd een link met de actualiteit.
Metro/Spits zijn best leuk maar wijzer word je er niet van.