Wat is het verschil tussen verkrijgen en krijgen?

Is er een onderscheid tussen verkrijgen of mag ik ze onverschillig gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
32.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'door elkaar' en 'onverschillig' mag je in ieder geval niet door elkaar gebruiken. ;)

Het beste antwoord

Gevoelsmatig zeg ik: krijgen is spreektaal en verkrijgen eerder schrijftaal. Beide woorden hebben zowel dezelfde betekenis als een afwijkende.

Van Dale on line zegt:

krij•gen:
kreeg, h gekregen 1 nemen, grijpen: ik zal hem wel ~ hem straffen 2 door eigen toedoen verwerven: dat boek is niet meer te ~ te koop; zijn zin ~ bereiken wat men wenst; een kind ~ 3 brengen in een toestand of tot een handeling: hoe heb je hem zover gekregen? daartoe kunnen brengen 4 ontvangen: een cadeau ~ 5 het slachtoffer worden van: het koud ~; griep ~; krijg nou wat! uitroep van verbazing 6 veroordeeld worden tot: straf ~

ver•krij•gen:
kreeg, h -kregen (met inspanning) verwerven

Mijn eigen Kramer's woordenboek zegt:

krijgen:
1. verkrijgen 2. verwerven, ontvangen 3. oplopen

verkrijgen:
1. krijgen 2. gedaan krijgen
het niet over zich kunnen verkrijgen: er niet toe kunnen besluiten

Dus je ziet wel veel verschillen en enige overeenkomst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (3)

verkrijgen door eigen inspanning
krijgen gratis je moet er niets voor doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verkrijgen (ww): aankopen, aanschaffen, bekomen, bemachtigen, betrekken, inkopen, kopen, krijgen, verwerven, winnen, zich verschaffen

krijgen (ww) : behalen, bekomen, cadeau krijgen, in ontvangst nemen, nemen, ontvangen, opdoen, oplopen, verkrijgen, verwerven

Het zijn synoniemen.

En in de bron zie je dat er nog veel meer synoniemen zijn voor dat woord.

Hoe je ze gebruikt is moeilijk uit te leggen.
Het is een kwestie van gevoel.

Zelf zal ik nooit het woord "verkrijgen" gebruiken.
Het klinkt mij de deftig, te formeel.

Maar ik kan me wel vinden in de uitleg dat je om iets te "verkrijgen" iets moet doen en om iets te "krijgen" hoef je niet altijd iets te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkrijgen verg inspanning of geld, het is dus niet per se gratis.
Krijgen is iets verwerven zonder tegenprestatie jouwerzijds.