Is er een bepaalde term voor lichaamscontrolende sport?

Voor elk groep sporten heb je een bepaalde term.
Bijvoorbeeld: Basketbal, voetbal, handbal zijn balsporten,
Karate, boksen, judo zijn verdedigingssporten (martial arts in het engels)

Maar ik zoek een term voor turnen, atletiek, synchroonzwemmen, tricks. Dus sporten waar je de volgende eigenschappen nodig hebt: Coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Is er ook een engelse term hiervoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
Cryofiel
10 jaar geleden
Coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid? Dat is roeien!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eigenschappen dat je van top tot teen 100% zou moeten kunnen presteren. Dat bedoel ik.
Bij roeien gebruik je niet 100% je benen bij wijze van spreken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Roeien heeft de eigenschap dat je van top tot teen 100% moet presteren. Er wordt zelfs wel eens gezegd: roeien is een denksport. Bij het roeien zet je je benen voor de volle 100% in. Minimaal 70% van de totaal geleverde kracht komt uit de benen. De rest komt uit rug (zo'n 20%) en armen (de laatste 10%). Snelheid haal je daarbij niet zozeer uit de spierkracht, maar vooral uit de coördinatie.
Ritsuka
10 jaar geleden
bij roeien gebruik je echt wel alles hoor, merkte ik wel aan mijn spierpijn toen ik dat voor het eerst deed, haha.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kan ik me goed voorstellen! Vraagsteller, kijk eens naar dit filmpje (vooral het eerste deel). Vertel me dan eens welke spieren je NIET gebruikt bij het roeien. http://www.youtube.com/watch?v=K0kzlODS8QY (En tel eens hoeveel procent van de tijd de benen aan het werk zijn...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed, ik geloof het. Nu even back on topic. Want daar gaat het volgens mij nog steeds over! Mijn sport is namelijk turnen, en ik zou weten hoe zo'n sportgroep heet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, roeien valt onder mijn categorie. Het is een kunst met een voorwerk (in dit geval een bootje of hoe dat ook heet). Met basketbal gebruik je ook alle spieren, alleen het is ook een sport waarbij je een voorwerp moet gebruiken. Maar bij turnen, atletiek, tricks, dansen, acrogym, cheerleader, dat soort dingen is een ander soort lichaamscontrole waar je in een bepaald gebied je lichaam moet gebruiken zonder dat je een voorwerp gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gooit veel te veel bij elkaar... hoe kun je het nu over atletiek hebben terwijl dat zelf al een groep is van marathonlopers, sprinters, discuswerpers en hoogspringers etc. Die mensen hebben weinig met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat turnen ook al een groep is. Je hebt acrogym, trampoline en dat soort dingen maar ook verschillende onderdelen net als atletiek zoals ring, brug, vloer, balk, sprong etc. Deze twee sport groepen moet een naam hebben.

Het beste antwoord

Je hebt het min of meer zelf al benoemt.
Atletiek ( in het Engels Athletics )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atletiek