Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is ''Nu stelden wetenschappers welke specifieke chromoforen voor de gele kleur verantwoordelijk zijn.'' een goede zin?

http://eoswetenschap.eu/artikel/waarom-oud-papier-geel-wordt

Wordt hier het werkwoord 'stellen' juist gebruikt, of 'vaststellen' maar dan met een vergeten voorvoegsel gebruikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
918

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het moet zijn: "Nu stelden wetenschappers vast welke..." of: "Nu veronderstelden wetenschappers welke..."
Het hangt af van wat er bedoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de zin is correct. De wetenschappers stellen, dus beweren, dat specifieke chromoforen verantwoordelijk zijn voor de kleur. Ze hebben het dus nog niet bewezen, dat zal nog moeten gebeuren. Als ze het zouden hebben vastgesteld dan is het onderzoek inmiddels afgerond. Het is nu geen conclusie maar een uitgangspunt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar nu ik het artikel heb bekeken moet ik constateren dat het in dit verband wel fout is. Want er zal inderdaad worden bedoeld dat het is vastgesteld.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mhm het zit me toch niet helemaal lekker, ze kunnen een bewering stellen (dat specifieke chromoforen verantwoordelijk zijn) maar ''welke specifieke chromoforen verantwoordelijk zijn'' is geen bewering, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, oke, het klonk al zo raar. Maar het leek me onwaarschijnlijk dat er een foutje in zo'n bericht zou staan, Dank je!
Amadea
10 jaar geleden
Inderdaad, het woordje 'welke' is de clou. Daar las ik overheen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding