Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verklein woord voor aarde?

Planeet = planeetje
Maan = Maantje
Aarde = Aardje???

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de Aarde is een naam en dus niet te vergelijken met planeet en maan wat geen namen zijn. Venusje, Jupitertje, Marsje, Pluto'tje, niet nuttig om een verkleinwoord voor te hebben omdat er toch maar één aarde is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zou zeggen 'kleine Aarde'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
aardetje, maar of het vaak gebruik wordt is een tweede.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aardertje?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een verkleinwoord geef je iets over een bepaald object aan. In het geval van de Aarde is er maar 1 en is een verkleinwoord niet nodig en dus niet "Aardje" o.i.d. Je kan wel kleine Aarde schrijven als je aan wil duiden dat de Aarde klein is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moedertje aarde!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tol Hansse noemt het "een akelig klein planeetje"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door een verkleinwoord te gebruiken geef je aan dat er meer dan een zijn. b.v. een hond en hondje. Dat zijn er minstens twee. Van de aarde is er maar een, dus het verkleinwoord van aarde bestaat niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland mag je maar met 1 persoon tegelijk getrouwd zijn. Als ik mijn partner 'mijn vrouwtje' noem... val ik dan binnen of buiten jouw redenering? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die manke, ik kan je eigelijk alleen maar van korte en scherpe opmerkingen. dit is er weer zo een. Je haalt mijn stelling onderuit, maar later dacht ik zelf ook nog over maan en maantje. Het is volle maan en het is maar een klein maantje, maar we hebben het over maar een maan! Dan zou dat van jouw vrouwtje ook kunnen, terwijl er maar een vrouw is. Moeilijk. groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat moeilijke daagt juist uit, en maakt het discussieren interessant. Ik zal je van de week wel een persoonlijk bericht sturen met wat achtergrond van mijn opmerkingen... met die info kan je ze wellicht in een beter perspectief zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben benieuwd.Weet je dat reacties geven op een antwoord soms nog leuker is dan antwoorden op een vraag?
Ik vind Aardbolletje wel mooi klinken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aarde is een naam. In principe zijn er geen verkleinwoorden van namen.

Hoewel vooral vroeger bijv. Jan nog wel eens Jantje werd (denk maar aan dhr Smit)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding