waarom is het suikerklontje en geen suikerblokje?

De vraag is eigenlijk waar het woord suikerkontje vandaan komt, want eigenlijk is het logischer om het een suikerblokje te noemen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (3)

Bij woorden kun je bijna nooit een duidelijk 'waarom' aangeven. Woorden ontstaan gewoon 'vanzelf', en daarbij wordt lang niet altijd de weg van de logica gevolgd. Denk bijvoorbeeld aan al die kinderen die zich half dood schrikken als ze voor het eerst het woord 'kinderijsje' horen, terwijl ze al wél het woord 'aardbeienijsje' kennen. Worden er echt kinderen verwerkt in ijsfabrieken?
Of een woord prettig uitspreekt of niet, speelt ook een rol. Welk woord 'bekt' het lekkerste? Dat woord overleeft het waarschijnlijk van zijn concurrenten.
Wat ook een rol kan spelen is de geschiedenis. Vroeger namen mensen lang niet altijd geperste suikerklontjes naar werd er ook gebruik gemaakt van brokjes kandij: stukken gekristalliseerde suiker. Dat waren zeker geen keurige blokjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Taal is geen exacte wetenschap, dus of het een logischer is dan het andere? Maar dat terzijde, de oorspronkelijke suikerklontjes waren niet zo strak rechthoekig als de huidige en dus meer klontjes dan blokjes. Voor de uitvinding van de suikerklontjes werd suiker van een brood afgeknipt, maar of dat de oorsprong van het woord is weet ik niet.

Helaas in het Engels:

(H)ouseholds bought their white sugar in tall, conical loaves, from which pieces were broken off with special iron sugar-cutters (sugar nips). Shaped something like very large heavy pliers with sharp blades attached to the cutting sides, these cutters had to be strong and tough, because the loaves were large, about 14 inches (36 cm) in diameter at the base, and 3 feet (0.91 m) [15th century]...In those days, sugar was used with great care, and one loaf lasted a long time. The weight would probably have been about 30 pounds (14 kg). Later, the weight of a loaf varied from 5 to 35 pounds (2.3 to 16 kg), according to the moulds used by any one refinery. A common size was 14 pounds (6.4 kg), but the finest sugar from Madeira came in small loaves of only 3 to 4 pounds (1.4 to 1.8 kg) in weight...Up till late Victorian times household sugar remained very little changed and sugar loaves were still common and continued so until well into the twentieth century...
—Elizabeth David, English Bread and Yeast Cookery[5]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze naam komt vandaan door het samen(klonteren) van de suiker.

[Klont]
Klont, v. (-en), brok, stuk, (van alles wat vochtig of gestold is); eene - boter, suiker. *-ER, m. (-s), stuk gestold vocht; de melk vervalt in -s; eenen - slijm uitspuwen; een - bloed. *-ERACHTIG, *-ERIG, bn. (-er, -st), met klonters. *-EREN, ow. gel. (ik klonterde, ben geklonterd), tot klonters worden, in klonters vallen; stremmen, verdikken. *-JE, (B. -N), o. (-s), kleine klonter of klont; suiker in -s, kandij of broodsuiker.

LINK: http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01_01/cali003nieu01_01_0014.php

klont
muiswerk->woordenboek->beginletter->K->klont
[zelfstandig naamwoord]

kleine hoeveelheid van iets wat aan elkaar kleeft
vb:ik lust die pap niet, er zitten klontjes in
een klontje suiker [suiker in de vorm van een blokje]
het is zo klaar als een klontje [het is helemaal duidelijk]
synoniem: kluit
Meer informatie bij:
als aan de die duidelijk er elkaar helemaal hoeveelheid het iets in ik klaar lust suiker van vorm wat zitten zo
zelfstandig naamwoord: klont
de klont
de klonten
het klontje
Muiswerk Online © 2011

LINK: http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_K/W4872.HTM

de klont zelfst.naamw. (m./v.)
Uitspraak: [klɔnt]
Verbuigingen: klont|en (meerv.)

1) een beetje (van iets)
Voorbeelden: `een klont klei`,
`een klontje boter`

2) samengeplakt stukje in een vloeistof
Voorbeeld: `Ik lust die pap niet: er zitten klontjes in.`

Bovenstaande informatie is afkomstig van Kernerman Dictionaries meer info
Onderstaande informatie is samengesteld uit diverse bronnen. Herhalingen en/of tegenstellingen kunnen het gevolg zijn.

Spelling
Correct gespeld: 'klont' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.

Spreekwoorden en zegswijzen
 zo klaar als een klontje voor iemand zijn (=het helemaal begrijpen)
 dat is een klontje boter uit zijn pap (=dat kost een flink deel van zijn fortuin)
Naar de spreekwoorden

LINK: http://www.woorden.org/woord/klont

Toegevoegd na 1 minuut:
...Het klontje in de pap zou men ook een brokje kunnen noemen...