Wat is de definitie van 'gebroken wit'?

De vraag rees in mij op al zoekende naar muurverf. Is gebroken wit nou wit met een lichte toevoeging van geel, een grijstint of iets anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
8.2K
Poet
10 jaar geleden
Gebroken wit betekent dat het net niet knalwit is.Dat kan door toevoeging van een beetje kleur aan een knalwitte verf. Maar het kan ook zonder toevoeging doordat het uitgangsmateriaal zelf al niet helemaal wit is. En schaap is bijvoorbeeld gebroken wit maar er is niets aan toegevoegd ;-). Bij verf is vaak wel puur wit de basis.

Het beste antwoord

Je gaat er vanuit dat gebroken wit is ontstaan uit wit met een toevoeging, maar zo werkt het niet.
Verf bestaat uit een basis waaraan pigmenten (kleuren) worden toegevoegd. Het wit zelf is ook één van die pigmenten. Het mengsel van die pigmenten bepaald uiteindelijk de kleur.

Een beetje meer van de ene pigment, of wat minder van de ander maakt al vel verschil.

Nu ligt het er maar net aan welke grondstoffen als pigment gebruikt worden. Hierdoor kan het recept bij de ene verfleverancier totaal anders zijn dan bij de andere en toch komen beide op dezelfde kleur uit.

Het is dus niet het simpel toevoegen van een bepaalde kleur.
"Gebroken wit" is ook maar een naam die de leverancier op een bepaalde kleur plakt. Dezelfde naam kan bij verschillende fabrikanten ook tot verschillende kleuren leiden.

Daarom is er een RAL standaard ontwikkeld. RAL is een coderingssysteem om kleuren van verf en andere coatings te definiëren. Het systeem is in 1927 in Duitsland ontwikkeld; RAL staat voor ReichsAusschuss für Lieferbedingungen.

De kleur RAL9010 wordt meestal aangeduid als "gebroken wit".

Andere antwoorden (1)

Niet helemaal helder wit. Welke kleur er aan het wit is toegevoegd, doet niet ter zake. RAL 9001 wordt het meest als gebroken wit verkocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De definitie is dus wel dát er een kleur aan is toegevoegd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ral 9001 is meer een crème wit, ral 9010 is meer gebroken wit