Waarom noemen ze opgedroogd neusslijm eigenlijk bullebakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Amadea
10 jaar geleden
Zo ken ik het niet. Wel als bulletjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog nooit van gehoord. Ik heb altijd geleerd dat in sloten een Bullebak zit. Daarom moet je er niet te dicht bij komen. Want als je er in valt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik noem het ook bullebakken.

Antwoorden (1)

Beschreven staat het nergens, dus ga ik proberen het zelf te beredeneren.

In het Middelnederlands kende men het woord 'bulle', en dat betekende: blaasje, rond voorwerp. Het heeft te maken met het werkwoord 'bullen': opborrelen. Er is ook samenhang met luchtbel en gasbolletje. Dat is dan feitelijk al uitleg hoe het kan dat stukjes opgedroogd neusslijm bulletjes genoemd worden.

Een bullebak is een boze geest, een boeman, gebruikt om kinderen bang te maken (bijvoorbeeld wanneer ze te dicht bij een sloot komen). In de loop der tijd is de term behalve op een nors en kwaad mannelijk persoon ook toegepast gaan worden op een al of niet werkelijk schrikbeeld, op verschijnselen die schrik aanjagen.

Op die manier zou het kunnen zijn ontstaan dat in sommige streken bulletjes taalkundig veranderd zijn in bullebakken. Het is een vies gezicht om iemand de bulletjes uit z'n neus te zien peuteren. Ouders leren hun kroost daarom dat ze dat niet moeten doen. Door ze bullebakken te noemen hoopten ze daarmee dat het de kleuters angst ervoor zou aanjagen. Maar het lijkt erop dat dit niet gelukt is, want de handeling staat nog altijd hoog in de lijst van irritaties....
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het waar is betwijfel ik, maar ik vind de uitleg zeer creatief en geloofwaardig.