Ik eet gezond. Ik heb gezond/gezont in de zon. hoe schrijf je dat?

Toegevoegd na 4 minuten:
sommige zeggen dat het is: Ik heb liggen zonnen in de zon, maar ik heb gezond gezont in de zon bestaat toch ook? :p

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
9.7K
Amadea
10 jaar geleden
Het betreft hetzelfde woord. Gezond betekent zowel 'goed voor je lichamelijke welbevinden' als 'in de zon zijn geweest'. De zon is van beide de basis.
Cryofiel
10 jaar geleden
'Ik heb gezont' is net zo fout als 'ik ben verandert'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoelt u ik "ik heb gezond gezont" in dezelfde betekenis als "ik heb gezond gegeten"?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zou dan zijn: "ik heb gezond gegeet". "Ik heb gezond gezond" kan natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan ook niet cryofiel want zonnen is in mijn ogen helemaal niet zo gezond ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonnen is wel gezond (met mate) Enkel op deze manier maakt het lichaam vit D aan. Je kan natuurlijk ook fietsen, wandelen of werken.... Cryofiel, dit bedoel ik inderdaad, "ik heb gezond gezond" dus maar eventjes in de zon geweest.. De vraag is nu, bedoelt de vraagsteller dit niet met zijn toevoeging "maar ik heb gezond gezont in de zon bestaat toch ook?
Amadea
10 jaar geleden
Niet zijn maar haar. Zij heeft in de zon gelegen en wij vragen ons af hoe gezond ze dat gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder zonnen versta ik: kleren zoveel mogelijk uit en gaan liggen/zitten en maar bakken. Nee, dat vind ik niet gezond. Door gewoon het hele jaar buiten te komen maak je genoeg vitamine D aan met je blanke huid....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Pelle. Maar het kan het best zijn dat ik met familie aan het strand heb geweest zonder al mijn kleren uit te trekken en tevens een zonnecrème met een hoge factor heb gebruikt. Ik heb in dat geval "gezond gezond..."
Antoni
10 jaar geleden
fader, ik reageer even op de laatste zin uit je tweede reactie: "De vraag is nu, bedoelt de vraagsteller dit niet met zijn toevoeging "maar ik heb gezond gezont in de zon bestaat toch ook?" De vraagsteller schrijft: "sommige zeggen dat het is: Ik heb liggen zonnen in de zon, maar ik heb gezond gezont in de zon bestaat toch ook? :p" Zij vraagt zich dus af, of "Ik heb gezond" en goed alternatief is van "Ik heb liggen zonnen in de zon". Omdat ze niet wist of je "gezont" of "gezond" moet schrijven, schreef ze beide woorden op. Dat heeft niets te maken met "gezond zonnen".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, het zal zo wel zijn dan. De vraag is op deze manier niet goed gesteld. Ze had op haar minst "...gezond/gezont..." kunnen schrijven. Ik vraag me tevens af waarom zij niet reageerde op mijn reactie.
Antoni
10 jaar geleden
In de vraag, niet in de toelichting, schrijft ze "...gezond/gezont...".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor jullie reacties :)
fader: ik bedoelde het niet in dezelfde betekenis als ik heb gezond gegeten.
maar meer als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni, inderdaad, je hebt gelijk (een +). verdomme toch, ik ben een slecht lezer... DaniDutch2, bedankt voor je snelle reactie ;o)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens van Dale kun je zelfs zeggen "het zont" als je bedoelt dat de zon schijnt (in parallel aan "het regent", blijkbaar). Ook de zon zont dus met een T, al zonnen wij niet actief, maar passief. Aan het einde van de dag heeft zelfs de zon gezond, en wij soms ook. Of dat altijd gezond is, is dan weer de vraag maar helemaal niet genieten van de zon is ook zonde, lijkt mij. En of je dan beter zondigt met een T of gezond zondigt in de zon is mij ook niet helemaal duidelijk. Kan met T of met koffie, denk ik. Zonder suiker of met, wat voor mij uitzonderlijk is. Een wat zonderlinge reactie, zorry.
Amadea
10 jaar geleden
Hoe stel jij je voor dat de zon zont, Lies12?

Antwoorden (3)

Ik heb gezond is goed.
Het is een voltooid deelwoord en dan gebruik je de ''t sexy fokschaap', of 'xtc koffieshop' regel. De letter 'n' komt hier niet in voor, dus dan eindigt het woord op een d!

Toegevoegd na 2 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/%27t_Kofschip (hier staat nog de uitleg van de regels over een voltooid deelwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, ik vind jouw moderne kofschepen erg leuk! Alleen denk ik dat ik het op de basisschool maar bij 't ex-kofschip houd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt kans dat ze dit sneller onthouden haivon, want wie weet er wat een kofschip is?
Reddie
10 jaar geleden
Volgens mij heeft 't kofschip er niets mee te maken.
Bijvoorbeeld: "ik heb beloofd" schrijf je ook met een "d" en niet met een "t".
Antoni
10 jaar geleden
De stam (= het hele werkwoord zonder de uitgang "-en") van beloven is "belov", dat je overigens met een lange "o" uitspreekt. Verder is je reactie helemaal juist, Riekanoniem!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regel is dat je altijd het hele werkwoord moet nemen - en dan zit je altijd goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iedereen :)
Ik zat vandaag te zonnen ;)
Maar het is een voltooid deelwoord van zonnen. De n zit niet in t Kofschip, dus is het: ik heb gezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ;)
Als er staat: "ik heb gezond" dan is gezond het voltooid deelwoord. Om erachter te komen of het voltooid deelwoord met een "t"op het einde moet of een "d" pak je gewoon de verleden tijd van het woord. In dit geval dus: "Ik zonde" Er staat dus een "d" en moet het voltooid deelwoord "gezond" dus met een "d" op het einde geschreven worden.

Ik moet er wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat die regel niet altijd opgaat.
Bijvoorbeeld bij sterke, gemengde en onregelmatige werkwoorden.

Sterk werkwoord: lezen las gelezen
Gemengd werkwoord: vragen vroeg gevraagd
Onregelmatig werkwoord: hebben had gehad

Bron: http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/sterk-zwak-onregelmatig-werkwoord

Ik prefereer deze methode boven de methode van het "kofschip"of "fokschaap"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Voor een niet-Nederlander of iemand met zeer weinig kennis van de Nederlandse taal en de Nederlandse taalregels, is de methode van het "kofschip" of "fokschaap" makkelijker dan "jouw" methode, lijkt mij!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ;)