Waarom is briefing zo belangrijk in een adviestraject?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Amadea
10 jaar geleden
Om welk soort advies gaat het? Ik snap het verband met de rubriek Taal (waar de vraag op dit moment in staat) niet.

Antwoorden (1)

De briefing is het geheel van mondeling en schriftelijk informatie verstrekken over een opdracht. Er is een schriftelijk document waarin de feitelijke opdracht wordt omschreven. Dat bevat alle relevante informatie voor het uitvoeren van die opdracht. Het document wordt vervolgens door de opdrachtgever overhandigd aan degene die het gaat uitvoeren met daarbij de nodige mondelinge toelichting. Voor een optimaal eindresultaat kan het schriftelijke niet zonder het mondelinge. Een goede briefing bestaat dus uit een geschreven opdracht plus een uitgebreid gesprek.

De briefing is dus de basis waarop wordt voortgeborduurd. Daarom is deze essentieel voor alles wat volgt. Bij een slechte briefing is de kans groot dat de uitvoerende niet goed weet wat de opdrachtgever wil. Het voorstel zal hierdoor niet aansluiten bij de wensen en worden afgewezen. Een slechte briefing kost geld en tijd, zorgt voor vertraging in het proces, en verslechtert de onderlinge verhoudingen en communicatie. Een goede briefing is dus van groot belang om het door de opdrachtgever gewenste adviestraject te kunnen ingaan.
Amadea