Waarom leren we in groep 8 van de basisschool de kinderen geen eenvoudige taal als Esperanto? Goede opstap tot het leren van andere talen.

Esperanto is een internationale taal met een eenvoudige grammatica, geen uitzonderingen en creatieve woordvorming. Neutraal en van niemand de moedertaal, zodat iedereen gelijke kansen heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het kan gaan om de soort taal maar ik denk dat een relatief simpele taal als esperanto een goede opstap is naar meer complexere talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er op dit moment weinig momenten zijn dat je iets hebt aan Esperanto. Je kunt beter je tijd besteden aan het leren van een taal die je echt gebruikt, zoals bijvoorbeeld Engels.

Er zijn gewoon mar een beperkt aantal lesuren, en als daarin Esperanto geleerd wordt zal een andere taal moeten wijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wel. Maar er zijn voor de gemiddelde Nederlander maar heel weinig situatie waarin Esperanto nodig is. Ik heb nog nooit iemand (persoonlijk) gesproken die Esperanto spreekt.
Ik heb nog nooit van die taal gehoord.
En ik denk dat dat bij meer mensen het geval is.
We hebben al een breed geaccepteerde internationale taal die bijna iedereen spreekt. Engels.
Waarom zouden we dat in hemelsnaam willen veranderen?
Verandering van zoiets levert voornamelijk een heleboel problemen op.
Als de nieuwe generaties ineens allemaal een andere taal spreken dan de generaties ervoor, dan krijg je enorme taalbarrières.
Oudere mensen die nog met het Engels zijn opgevoed moeten Esperanto gaan leren om een beetje normaal te kunnen functioneren in de nieuwe, Esperanto sprekende maatschappij...

Nee, dat zou toch nergens op slaan...

Toegevoegd na 8 uur:
Laten we dan meteen Klingon invoeren op de basisscholen...
Dan kunnen we er teminste nog om lachen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esperanto is een kunst taal, die erg makkelijk te leren is, gramaticaal heel simpel en speciaal ontwikkeld om makkelijk te kunnen communiceren met mensen met een andere moedertaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Joke:
Denk je dat die mensen dan wel ineens Esperanto gaan leren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk Engels maakt niet uit. De verschillen zijn dialectisch, een Indier verstaat een NieuwZeelander perfect. En ik heb HORDES Fransen en Spanjaarden goed Engels horen spreken. EN Chinezen, Japanners en soms zelfs Nederlanders ;-)
Het zou leuk zijn als dat wereldwijd gebeurde. Maar dat is helaas niet zo. Dan zou je ook Swahili kunnen leren. Ook regelmatig, eenvoudige grammatica en creatieve woordvorming. En daar heb je ook nog wat aan in Oost-Afrika.
Jambo !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg me vandaag toevallig af of er ook een vertaling van "Mein Kampf" in het esperanto was. Maar toen realiseerde ik me de Hitler een fel tegenstander van Esperanto was.
Esperanto is geen echte "levende" taal, maar een kunsttaal. Het wordt wereldwijd gesproken door zo'n 2 miljoen mensen.
Het gebruik van deze taal biedt geen speciale voordelen tijdens en na de middelbare schooltijd, en de basisschool, dus ook groep 8 moet de basis leggen voor de rest van je leven, te beginnen met de middelbare schooltijd.

De meeste basisscholen leren de kinderen vanaf groep 7 Engels. Dat is een taal die wereldwijd wordt gesproken.

Mocht het zo zijn dat blijkt dat andere talen makkelijker aangeleerd worden als men eerst Esperanto leert dan zou het vast wel ingevoerd zijn. Maar Esperanto is eigenlijk meer voorbehouden aan een redelijk kleine groep mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventueel kan er onderzoek naar gedaan worden. +1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat onderzoek is deels gedaan. Engelse kindjes die een jaar Esperanto kregen, gevolgd door drie jaar Frans..leerden meer Frans dan de contrôlegroep die vier jaar Frans kreeg.
Zie wikipedia Propedeutic_value_of_esperanto "dan zou het vast wel ingevoerd zijn" vind ik een tamelijk naïeve gedachte
Esperanto is een dode taal dus daar heb je weinig aan. Je kunt je tijd dan beter aan het leren van engels of chinees daar heb je meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet spreken, denk ik, maar 'in leven proberen te houden'. Lijkt me net even iets anders.
Omdat het 100% tijdverspilling is, want niemand heeft iets aan die nep-taal.
Esperanto betekent zoveel als ‘te hopen’ of zo, maar daar is het dan ook bij gebleven. Als wereldtaal is het een totale flop, mede omdat het voornamelijk een paar Europese talen mengt en vereenvoudigt. Voor Chinezen, Indianen en Finnen (etc.etc.etc.) zit er niets herkenbaars in. Na een halve eeuw is zo langzamerhand toch wel gebleken dat het idee een dood paard is? Of, naar keuze, een doodgeboren kind.