Waarom schrijft men 'leidraad' en niet 'leiddraad'?

Je wordt toch geleid door een draad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4K

Het beste antwoord

Leidraad bestaat uit leiden en draad; de d van leid(en) is weggevallen; die werd overigens nooit geschreven in deze samenstelling. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT, deel VIII,I, 1916) vermeldt dit al: "Leidraad (...) Dikwijls ook ten onrechte leiddraad geschreven (...)".

Het WNT schrijft over de herkomst van het woord leidraad: "Eigenlijk: een gespannen draad waarlangs iemand wordt geleid, den weg vindt, om zijn doel te bereiken, maar bijna altijd gebezigd in overdrachtelijken zin voor: eene handleiding, een richtsnoer bij zijne gedachten, en dergelijke. Oorspronkelijk zal bij het gebruik van het woord wel aan den draad van Ariadne zijn gedacht (...)''. Ariadne is een figuur uit de Griekse mythologie. Zij hielp de Atheense held Theseus uit een labyrint door hem een kluwen touw toe te werpen. Door het kluwen af te winden kon hij de uitgang vinden.

Dat de d in lei(d)draad is weggesleten is niet verrassend. We schrijven de d immers ook niet in bijvoorbeeld lei(d)band, rij(d)bewijs, snij(d)punt, hou(d)vast, schei(d)kunde en glij(d)baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Leidraad is een samenstelling van lei + draad.

"Net als bij samenstellingen waarvan het eerste deel gevormd wordt door de stam van een van de werkwoorden glijden, rijden, snijden of wijden (bijvoorbeeld glijbaan, rijbewijs, snijplank, wijwater), valt bij samenstellingen met de stam van leiden + zelfstandig naamwoord de slot-d van de stam weg."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft draad hier eigenlijk mee te maken als het 'RAAD is waardoor je je laat LEIden'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet raad waardoor je je laat leiden. Maar een draad waardoor je je laat leiden. De d achter leid valt weg in plaats van de d voor draad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De letterlijke betekenis van leidraad is 'draad waarlangs iemand wordt geleid en de weg kan vinden'. De afgeleide en gebruikelijke betekenis is 'richtsnoer' of 'beknopte handleiding'. Dus het is logischer dat het de draad is die je leidt dan een raad. Een leidraad hoeft namelijk geen raad te zijn.