is het juist om te zeggen "speculeren OVER de economie?

Zo nee, hoe kun je dit dan wel zeggen. Het gaat er voornamelijk om hoe je het woord speculeren in een zin kunt verwerken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is prima. Als je bedoelt: bespiegelingen houden over iets, dan kun je wel degelijk zeggen: over iets speculeren.

Je kunt 'speculeren' ook op andere manieren gebruiken, maar dan betékent het ook wat anders. Je kunt bijvoorbeeld speculeren in de zin van proberen winst te maken met aandelen of handel. 'Hij speculeerde in goud.'

Een andere betekenis is: ergens vanuit gaan, ergens op rekenen. Bijvoorbeeld als je denkt dat je een bepaalde functie krijgt: 'Ik speculeerde op het voorzitterschap.'