Is het: ik ben door mijn wekker geslapen of ik heb door mijn wekker geslapen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.2K

Het beste antwoord

Het is: Ik BEN door mijn wekker HEEN geslapen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt door geluid heen slapen of door het geluid van een wekker heen slapen en in spreektaal ben je dus door het geluid van je wekker heen geslapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt niet door een wekker heen gaan, dus ze kunnen beide niet. Je sliep maar hebt de wekker niet af horen gaan. Je bent ondanks het geluid van de wekker door gegaan met slapen. Je hebt je verslapen doordat je de wekker niet hoorde.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal mee eens.
Dit is een vraag naar het hulpwerkwoord van de voltooide tijd. Is het 'ik ben geslapen' of 'ik heb geslapen'? De meeste mensen zullen antwoorden dat 'ik heb geslapen' goed is, en 'ik ben geslapen' fout.

Dan is de vervolgvraag: is 'ik ben geslapen' in sommige gevallen toch goed? Bijvoorbeeld in 'ik ben ergens door heen geslapen'? Of moet het dan toch zijn 'ik heb ergens door heen geslapen'?

Ik zou net als bij vergeten ('ik heb vergeten'/'ik ben vergeten') het hulpwerkwoord laten afhangen van de betekenis. Gaat het om een mentale actie of persoonlijk bevinden, dan is 'ben' op zijn plaats ('ik ben door de problemen heen geraakt'; 'ik ben door het hele boek gegaan', 'ik ben je telefoonnummer vergeten'). Maar gaat het om een fysieke actie, dan lijkt 'heb' me aangewezen ('ik heb door het bos heen gelopen', 'ik heb door de hele kelder gezocht', 'ik heb je telefoonnummer vergeten (mee te nemen)'.

Bij de zin 'ik heb/ben door de wekker geslapen' gaat het volgens mij om een fysieke actie: de bezigheid van het slapen. Ook al is die actie op zichzelf nogal inactief (je ligt en doet niks), toch is het slapen eerder een handeling dan een persoonlijk bevinden. Vanuit dat perspectief kies ik dus eerder voor 'ik heb door de wekker heen geslapen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn gevoel zegt dat het: "Ik BEN door het bos heen gelopen", net zoals je zegt dat je 'naar de winkel bent gelopen'. Heb past daar totaal niet.