Waarom mag je een brief niet met rode of groene inkt schrijven?

Ik wil graag weten waarom dat niet mag. Ik heb wel eens gehoord dat het een regel is, maar wanneer ik vraag waarom het niet mag, kan niemand mij echt een uitleg geven.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
11.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
Brief naar vrienden kan prima, iets voor overheid ofzo zou ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik krijg wel brieven in een andere kleur dan het algemene zwart. Vaak zijn het juist heel creatieve personen die het doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat bedoel ik @JoanDArc
Ligt er aan van en aan wie je post krijgt/stuurt en natuurlijk in eerste instantie aan je persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@LauraDeserey, Alleen het rondje op het stembiljet moet in het rood ingevuld worden. Staat in de Kieswet.
En graag zwart gebruiken als op het formulier vermeld staat: u wordt verzocht het formulier in zwart of blauw in te vullen. Dat blijft een verzoek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mijn leraar Duits vroeger kon hij toetsen met rode of groene inkt niet lezen omdat hij kleurenblind was. Ik geloof dit nu nog steeds niet maar ik ben dan ook niet kleurenblind.

Antwoorden (4)

Je mag alles. Ook met rode of groene inkt een brief schrijven, vraag is: wat voor brief en aan wie? je mag ook poëzie plaatjes plakken of met rode lipstick lippen een dikke zoen op de envelop plakken, wat jij wilt!
Wat wil je bereiken met je brief?

Is het een brief aan je BFF of aan de belastingdienst? Aan je oma of een sollicitatiebrief? Daar ligt het aan natuurlijk, er zijn regels. Een zakelijke brief is heel iets anders dan een brief aan je vriendje of vriendin. Laat staan een sollicitatiebrief.

Als je een sollicitatiebrief schrijft met de intentie om die baan te krijgen, dan doe je daar je best voor. Tegenwoordig meestal per e-mail maar er zijn zeker nog bedrijven die een handgeschreven brief vragen en een toch online gestuurde exemplaar niet bekijken, maar direct afwijzen.

Het ligt aan meerdere dingen. Soort bedrijf/branche, wat wil men zien/lezen, wat verwachten ze van jou?

Antwoord

Je vraagt waarom niet met rode of groene inkt? waarom wel trouwens? Zwart en nog liever blauwe inkt wordt gebruikt om te schrijven. Rood en groen niet. Dit zijn kleurpotloden, niet om te schrijven dus.

Er zijn nog veel meer regels, kijk maar in de link, interessant.

"Bij ons:
Liever e-mail dan papier, dat scheelt een keer scannen.
Geen kleurtjes. Echt never. Je bent meteen kansloos.
Liever formeel dan gezellig, dus doe er maar wat hoogachting bij, vriendelijke groeten alleen als we samen geknikkerd hebben.
Plaatjes niet, en ook geen foto. We selecteren je niet op je leuke gezicht.
En of je graag winkelt? Als je dat al wil vertellen, dan in j brief en NIET in je cv. Maar winkelen willen we eigenlijk gewoon niet weten.

Oh, en we lezen je cv en je brief. Zonder goed cv is je brief irrelevant, maar een goed cv van iemand die geen behoorlijke bief kan schrijven in maximaal een A4 word het ook niet."(bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Kort samengevat: je mág in alle kleuren schrijven, maar bepaalde (zakelijke) brieven niet. Waarom ? Omdat we blauw en zwart gebruiken. Laat ik de vraag dan anders formuleren: waarom gebruiken we bij zakelijke brieven alleen maar blauw en zwart ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ en er moeten meer zoenen geplakt worden op brieven naar de overheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wacht je vraag af @Ozewiezewozewiezewallakristallix!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@jodokus52
Fijn, iemand die eens mijn hele naam schrijft :-) Ik heb gepoogd zelf het antwoord te vinden. De resultaten daarvan heb ik als antwoord bij de startvraag gevoegd.
Dat stamt uit de tijd dat er nog geen geavanceerde (kleuren-)kopieerapparaten waren. Rode en groene inkt werd niet goed leesbaar op de kopie. Zwarte en donkerblauwe inkt wel. Rood en groen werd grijs op de kopie. Als er ook nog een keer een kopie van de kopie gemaakt moest worden, bleef er weinig leesbaars van over. Zwarte en donkerblauwe inkt geven een zwarte kopie. Als je die weer kopieert blijft het zwart.

Tegenwoordig kun je pennen krijgen in alle kleuren van de regenboog, maar een paar decennia geleden was er alleen keus in zwart, blauw, rood en groen.
Rood en groen werden gebruikt om aantekeningen te maken op een brief of formulier.

Op scholen (tenminste, op mijn scholen) werd rood gebruikt om fouten aan te strepen en groen om opmerkingen, uitleg en het goede antwoord erbij te schrijven. De leerkracht kon dan na het nakijken makkelijk en snel het aantal rode strepen tellen om het cijfer te bepalen. Waarschijnlijk is dit nu op veel scholen nog steeds zo.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een beetje kopieerapparaat kon je wel instellen dat het donkerder gekopieerd moest worden (of lichter natuurlijk), dus dat was niet altijd het doorslaggevende punt. Ja, de rode strepen/kruizen en groene aantekeningen, dat bedacht ik later, door onderwijzers gebruikt; in mijn tijd bestonden leerkrachten nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat het vroeger niet bestond, houdt toch niet automatisch in dat het vandaag de dag "not done' om in rood of groen te schrijven. Het mag best
Vroeger kon zoveel niet.
Inekez1
7 jaar geleden
Persoonlijke brieven mag je natuurlijk schrijven zoals je zelf wil. Voor officiële documenten is het toch wel wenselijk om je aan bepaalde richtlijnen te houden en die hebben niet alleen betrekking op de kleur van de gebruikte inkt. Zie daarvoor ook het antwoord van Jodokus. Dat geldt ook tegenwoordig nog en niet alleen voor de kleur inkt. Ook de keuze voor een bepaald lettertype is afhankelijk van de soort brief die je schrijft. Voor een liefdesbrief kun je een ander soort lettertype gebruiken dan voor een bezwaarschrift aan de gemeente. Ook tegenwoordig is het bij formulieren van allerlei instanties nog steeds zo dat die alleen met zwarte of donkerblauwe pen mogen worden ingevuld. Dat een kopieerapparaat allerlei instellingen heeft, wil niet zeggen dat elke ambtenaar dat ook goed kan gebruiken. Een formulier met zwart gedrukte tekst en gekleurde penneninkt is heel lastig goed leesbaar te kopiëren. Of de geschreven tekst wordt te licht, of de gedrukte tekst wordt te donker, dat gaat ten koste van de scherpte. Ook worden bij een extra donkere kopie alle stofjes en vouwtjes in en op het papier zichtbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Inekez1 Je bewering klinkt logisch, maar volgens mij is de gewoonte om met zwart of blauw te schrijven al véél ouder dan de eerste kopieermachines.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inkt Bijvoorbeeld de oude Chinezen kenden al rode inkt. Ook in handgeschreven boeken uit de middeleeuwen heb ik vaak al vele kleuren inkt gezien. Toch schreven ook zij al vrijwel altijd in zwarte letters.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Elke overheidsinstelling bij wie het een algemeen gebruik is om formulieren in te laten vullen heeft er speciale mensen voor die precies weten hoe een kopieerapparaat te bedienen en gebruik te maken van alle snufjes.
Inekez1
7 jaar geleden
Joan, mijn gemeente is ook een overheidsinstelling. Toch krijg ik daar nog steeds maandelijks slordige, scheve en onscherpe gekopieerde formulieren van die ik met pen moet invullen. Vervolgens wordt dat dan op het gemeentehuis gescand en dan digitaal in mijn dossier gezet. Ik kan dat wel digitaal inzien met mijn DigiD (allemaal helemaal bij-de-tijd), maar een fatsoenlijke scan maken van dat belabberde formulier kunnen ze niet. Of dat aan de mensen ligt of aan de apparaten laat ik in het midden.
Inekez1
7 jaar geleden
Nog steeds zijn er gemeentes en andere instellingen (zoals zorgverzekeraars) die willen dat je formulieren met zwarte of zwarte / blauwe pen invult. Als voorbeeld een link van gemeente Barneveld, andere google-resultaten komen vooral uit op pdf-bestanden van formulieren. http://www.barneveld.nl/digitaal-loket/formulieren_41673/item/meerkostenregeling-aanvraagformulier-inclusief-normen_68401.html In 2015 was er nog een 'rel' over vertragingen bij pgb-betalingen, waarbij blauwe inkt op formulieren de schuld kreeg. http://www.joop.nl/nieuws/blauwe-pen-boosdoener-vertraagde-pgb-betalingen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt, alle 390 Nederlandse gemeentes zijn overheidsinstellingen en moeten bezuinigen.
Slechte afdrukken ligt aan de apparaten uit het stenen tijdperk. De ambtenaren moeten roeien met de riemen die zij af en toe nog krijgen.
Papier loopt regelmatig vast, zolang het goed te lezen is wordt er geen nieuw papiertje gedrukt. Het milieu hè. Zwart-wit gezien dus.
Het is de bedoeling dat binnen één à twee jaar alles via de digitale Berichtenbox van MijnOverheid gaat. Nog lang niet alle gemeentes zijn aangesloten, maar nieuwe kopieerapparatuur wordt niet meer aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat ook in mijn antwoord: men verzoekt de formulieren met een zwarte pen in te vullen, het wordt niet geëist op grond van één of ander uit de hoge hoed getoverd wetsartikel. En de belangenvereniging Per Saldo ontkent die lezing van de nieuwe blauwe pennen.
Als de formulieren niet goed te lezen zijn komt dat door het gebruik van verouderde software.
http://nos.nl/artikel/2027209-pgb-scanner-heeft-probleem-met-blauwe-pen.html
Soms staat er expliciet op een officieel formulier van bv de overheid: invullen s.v.p.met zwarte/blauwe pen. Dat is niet omdat andere kleuren verboden zijn, maar het heeft meer een technische of praktische reden.

Iedereen mag brieven schrijven in elke kleur die hij wenst. Ik zou adviseren om een brief aan een deurwaarder bv in het rood schrijven. Dat lijkt mij wel iets.
Schrijf je een gepassioneerde brief aan je geliefde: doe het in het paars.
Wil je in het wit schrijven, neem dan zwart papier.
Solliciteren naar een creatieve functie kan wel eens goed uitpakken als je het op een creatieve manier doet. Het is maar net wat je verwacht hoe de ontvanger erop zal reageren en welke reactie je wilt.
Een uitzondering op de regel dat het gebruik van kleuren niet in de wet is vastgelegd, is bij het stemmen, dan zijn alleen rode rondjes op de juiste plaats geldig.
Maar in alle andere gevallen: leef je uit.

Toegevoegd na 13 minuten:
De huidige Kieswet schrijft de kleur rood voor bij stemmen in de Nederlandse stemhokjes, maar de kiesgerechtigden in het buitenland mogen rood, blauw, zwart of groen gebruiken.
Artikel J 26
De kiezer gaat na ontvangst van het stembiljet naar een stemhokje en stemt aldaar door een wit stipje, geplaatst vóór de kandidaat van zijn keuze, rood te maken.
Artikel M 7
De kiezer stemt door op het hem toegezonden stembiljet een wit stipje, geplaatst vóór de kandidaat van zijn keuze, rood, blauw, zwart of groen te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ geweldig, nooit aan gedacht alleen 'rood' bij stemmen!
Eerlijk gezegd is dit een vermoeden, maar ik ben er zo zeker van dat ik het toch als antwoord breng:

In strikte zin is inkt een oplossing of colloïdale oplossing van kleurstoffen. In die zin verschilt inkt van verf, dat bestaat uit een smeersel met pigmenten.

De eerste inkten dateren van 500 v.Chr. of ouder en ze waren gebaseerd op roetdeeltjes. Ze waren dus zwart. Daar begon al de gewoonte om met zwart te schrijven.

Papier is normaal gesproken wit, of in elk geval licht gekleurd. Zwart geeft het meeste contrasten is dus ook het duidelijkst.
Om diezelfde reden, maar dan omgekeerd, schrijven we voornamelijk ook met wit krijt op een zwart schoolbord.

Later toen er ook andere kleuren bij kwamen is de behoefte aan duidelijke letters natuurlijk blijven bestaan. Blauwe letters geven op papier ook en goed contrast. Groen en rood, of zelfs geel, veel minder. Die kleuren zijn dus nauwelijks ingeburgerd geraakt als goede-kleuren-om-een-brief-mee-te-schrijven.

Vandaar dat we nog steeds voornamelijk met zwart en blauw schrijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @Ozewiezewozewiezewallakristallix heel leerzaam ::))
Maar de vraag is of het niet mag en als dat zo is, waar staat die regel? Nergens dus.
Alleen rood in het stemhokje staat in de Kieswet, mag zelfs met een eigen pen of kleurpotlood. Brieven schrijven mag, als iemand dat wil, in zes kleuren per brief en neem van mij aan dat er personen zijn die dat doen. Echt waar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Er zijn meer regels dan die in wetboeken. Er zijn ook conventies, etiketten, gewoonten, best practices en zelfs ongeschreven regels waar mensen zich aan houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En nog een heleboel etiquetteregels, afhankelijk van waar je je begeeft. Aan tafel bijvoorbeeld.
http://www.etiquetteregels.eu/tafeletiquette/
't Wordt wel een saaie,stijve bedoening als er alleen nog maar mussen zijn en geen paradijsvogels.