Moet je aanhalingstekens zetten als je dit wilt zeggen? : Er komen steeds nieuwe leenwoorden. Zoals bij het begrip "tsunami".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanhalingstekens wel, de eerste punt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet quotes tussen " " en voorbeelden e.d. tussen ' '.

Antwoorden (3)

Ja, want je zet een woord apart van de rest van de tekst. Dan gebruik je aanhaligstekens.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanhalingstekens gebruik je ook in de volgende gevallen:

- aan het begin en eind van een citaat. Bijvoorbeeld: Jan zei "Het gaat regenen."
- om aan te geven dat een woord niet lekker opgevat dient te worden. Bijvoorbeeld: Ze parkeerden hun "bolide" voor de deur.
- bij titels van boeken, films enzovoort. Bijvoorbeeld: de antwoorden vindt u in "Alles over bloeiende heesters."

Toegevoegd na 5 minuten:
Haha lekker moet zijn letterlijk natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opmerkingen van mensen (citaten): dubbele aanhalingstekens.

Als je een woord een 'andere' betekenis wil geven: enkele aanahlingstekens. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf vind ik het erg duidelijk om dat te doen, maar het valt me altijd op dat veel (degelijke) bronnen dat niet doen.

De taaladvieswebsite van Onze Taal vermeldt hierover:

"Als een woord in de zogenoemde zelfnoemfunctie wordt gebruikt, kan het tussen enkele aanhalingstekens staan:

Het woord 'hypothese' wordt met een Griekse y geschreven.
In veel gevallen kan ook gecursiveerd worden."

(Let op: er staat 'kan', niet 'moet'.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Het is geen regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, we denken heel vaak dat het maar op één manier kan/mag, maar als je de taalboeken er werkelijk op gaat nakijken, blijkt dat ze wel aanbevelingen doen, maar dat het vaak niet zo is dat andere mogelijkheden echt fout zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen fixeren zich ook veel teveel op regeltjes. Het is zelfs niet eens zo dat we een officiële spelling hebben in Nederland, wat iedereen wel schijnt te denken. Alleen overheidsinstanties en door de overheid betaalde scholen moeten een bepaalde spelling hanteren, voor de rest van het land zijn er geen regels.