Is een vraag als "wie denk je wel dat je bent?" een retorische vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een handje geven en je voorstellen is altijd leuk als iemand die zegt.

Het beste antwoord

Eigenlijk is het geen retorische vraag, maar meer een opmerking bedoeld om iemand op zijn plaats te zetten.

Bij een retorische vraag wordt weliswaar geen antwoord verwacht, maar wordt het antwoord geïmpliceerd of bekend geacht.

Dacht ik eigenlijk.
rose
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hij is wel zo bedoeld. Maar hij kan beantwoord worden, en dan is ie niet retorisch meer.
AWM
14 jaar geleden
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en instemt met wat de zender (spreker, schrijver) suggereert. Een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag maar de intonatie van een mededelende zin.
dus het ligt eraan hoe je het zegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het, want als het een echte vraag is denk ik dat veel mensen nog steeds aan het nadenken zouden moeten zijn over het antwoord.

Wel een goede vraag om het stil te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja/nee retorische vraag. Men kan wel verwachten dat er geen antwoord er op zou komen. Maar ik kan er zeker een antwoord opgeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de steller verwacht geen antwoord en heeft daar ook geen enkel belang bij. Eigenlijk is het ook geen vraag maar een opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.