Kun je leren een vraag moeilijker te beantwoorden dan de gestelde vraag?

mijn vraag is: Wat is een hashtag?

antwoord: Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-symbool, een woord dus inclusief het kardinaalteken oftewel hekje als voorvoegsel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? Je moet je altijd aanpassen aan de vraag want iemand die een vraag stelt met niet al te moeilijke woorden moet je niet met moeilijke woorden antwoord geven. Daarentegen moet je iemand die duidelijk een vraag op hoog niveau stelt en er al wat van weet niet gaan vermoeien met een simpel antwoord, blijkbaar wil die persoon er veel dieper op in.
Cryofiel
10 jaar geleden
Verder is het antwoord wel duidelijk, toch? Gewoon even lezen wat er staat en je weet wat een hashtag is. En je leert er meteen wat extra's van, namelijk dat zo'n hekje kennelijk 'kardinaalteken' heet. Overigens ontbreekt er iets aan dit antwoord, namelijk waartoe een hashtag dient. Maar strikt genomen werd dat niet gevraagd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een antwoord geeft op een vraag, zorg dan dat de ontvanger een beeld kan vormen van het antwoord. Zoniet wordt je vaak niet begrepen en vlug bestempeld als een zageman of een betweter.

Het beste antwoord

Hoe wolliger je denkt, hoe ingewikkelder je antwoord. Wollig denken is niet te leren, helder denken wel. Natuurlijk kun je leren een antwoord te omkleden met veel woorden en liefst moeilijke woorden met drie of meer lettergrepen. Sommige mensen pronken daar mee. Het vereist wel een grote woordkennis en taalvaardigheid. Die woordkennis /taalvaardigheid is te leren.

Nu is wel heel persoonlijk wat iemand moeilijk of makkelijk vindt. In de taalkunde zijn regels hoeveel woorden er in een zin mogen staan en met hoeveel lettergrepen, gelet op het opleidings/denkniveau van de vragensteller of lezer. Normaliter is 9 woorden in een zin wel het maximum en dan met maximaal één woord met drie of meer lettergrepen. Dan bereik je een middengroep qua opleiding. Als je wetenschappelijke literatuur moet doorwerken kijk je niet op van regels van 5 zinnen met bijzinnen en helemaal volgestrooid met moeilijke woorden. De omgevallen boekenkast dus. Sommige schrijvers weten dan nog helder te communiceren met de lezer!

Je kunt het dus net zo makkelijk maken of moeilijk als je maar wilt. De
essentie van een antwoord is helderheid en daar draait het uiteindelijk om.
En ja, hashtag is gewoon een hekje, maar dat heb je in je vraag al verwerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat leer je niet, dat doe je vaak onbewust. Stel dat jij heel goed bent in natuur of scheikunde. Iemand vraagt je er iets over, jij denkt dat je het simpel uitlegt (en in jouw ogen is het dat ook) maar de ander zit na 2 zinnen al met zijn oren te klapperen.
Een goede leraar kan wel geleerd hebben de vraag eenvoudiger te beantwoorden