Ja hoor, dat is geen probleem: "Wat een essay precies is, is nog altijd voer voor vele discussies. Is elke willekeurige column en recensie in een dag- of weekblad er een, hoort een biografie ook tot het genre? Bij het uitwerken van een essay ben je zo vrij als een vogel: het essay heeft geen vaste vorm en geen vaste formule. "

Toegevoegd na 3 minuten:
"Een essay is een opiniërend, argumenterend, prikkelend betoog waarin de auteur stelling durft te nemen. Een betoog is ‘droger’ dan een essay. "

http://www.forum.nl/Portals/RaadvoorRaad/rvr%20pdf/handleiding-essay-schrijven.pdf