Waarom is in het Frans het woord 'le vagin' mannelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zit daar geen logica achter. Zo zijn er nog wel meer. La moustache betekent de snor, en waarom dat vrouwelijk is zou ik ook niet weten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het is mogelijk dat een vrouw een snor heeft van nature. Een vagina daarentegen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Le is mannelijk, La is vrouwelijk

Het beste antwoord

Het taalkundig geslacht van een woord heeft zelden te maken met de betekenis van dat woord en vrijwel nooit met de vraag of het woord bijvoorbeeld een deel van het vrouwelijk lichaam is of een typisch mannelijk kenmerk is.

Het taalkundige geslacht is dus iets heel anders dan de sekse, het genetisch geslacht.
Antoni
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

La moustache
Le vagin

Veel (nee niet alle) woorden die eindigen op een e zijn vrouwelijk, vagin eindigt niet op een e.

Er is gewoon geen echte vaste regel voor maar het is dus niet zo dat een onderdeel wat alleen aan vrouwen hangt ook een vrouwelijke uitgang zou moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het frans ,mannelijk, maar in het nederlands en latijns vrouwelijk.
Als het in het latijns vrouwelijk is dan zou het in het frans, logischer wijze, ook vrouwelijk moeten zijn. Maar als je la Vagin zegt dan voel je dat het wringt met uitspreken. Le Vagin gaat veel vlotter.
DE originele betekenis van vagina is het omhulsel waar men het zwaard instak.
Robby BB